Jump to content

skibsplast 605 Offshore, krenger _mot_ vind fra siden

Subsea79

Recommended Posts

O-hoi erfarne sjøfolk.

"Dumt" spørsmål fra nybakt kaptein.

1. I helgen var jeg på tur og fikk relativt sterk vind/vindkast og bølger inn fra siden.

Båten legger seg da og krenger mot vinden hele veien. Det samme skjedde på vei tilbake, altså mot vinden.

Hvorfor skjer dette og kan jeg motvirke dette på et vis, annet enn og kjøre sikksakk? Har ikke trimflaps. Jeg prøvde og flytte hele vekta mi på motsatt side, men hjelper fint lite.

Redigert: Det er ikke bølgene som forårsaker dette, da selv bak holmer der det var "flatt hav" låg båten sideveis.

2. Båten min er en skibsplast 605 Offshore, og jeg lurte på om det er andre her inne som har erfaring med den båten? Den skal jo være designet for litt grovere sjø leser jeg, men det er ganske mye smelling og risting på bølger som er 30-40 cm i 20-25 knop. Jeg sliter litt med og forstå at dette er så mye bedre enn en vanlig 605. Vært kjekt med litt synsing rundt dette, da det kan godt hende at dette er helt normal oppførsel.

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Sidevind daycruiser". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

det som skjer når båten "legger seg inn mot vinden" er at vinden blåser båten ut av kurs, og når man styrer for å kompensere denne avdriften så legger båten seg inn i "svingen" 

Er nok trimflaps som hjelper best mot dette. 

2: bruker du powertrim aktivt?   Om ikke så har den mye å si for hvordan båten oppleves i bølger fra forskjellige kanter.  Som fersk kaptein så får du bare prøve deg fram og ta tida til hjelp så knekker du nok koden snart 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har selv en Skibsplast 605 Offshore og har også erfaring fra den vanlige 605 modellen. Min erfaring er at Offshoreutgaven er betraktelig bedre når det kommer til litt større bølger og særlig om du tar de i høy fart. Det beste (om du tør) er å trimme motoren nesten helt ut og gi gass. Jeg syns båten tar bølger opptil en liten meter mye mer komfortabelt i rundt 30 knop enn 20-25 knop. Men som du skriver, den slår ganske godt i relativt moderate bølger og den vanlige utgaven syns jeg er enda verre. Jeg har vært flere turer over Boknafjorden i liten kuling og bølgehøyde på opptil 1,5 meter og opplever båten som meget trygg, men ikke veldig komfortabel. Min erfaring er også at båten er bedre i sjøen med ikke altfor tung motor bakpå. Med 140 HK er den temmelig baktung når du gir på i bølger.

Hei.

Såpass ja!

1.5 meter bølgehøyde over Boknafjorden hadde nok fått frem en svetteperle i panna mi.

Det kan nok være at jeg opplever dette pga. manglende erfaring.

Har aldri vært redd, men det slamrer såpass mye, at det ikke er helt behagelig. Jeg hadde vel en forestilling om at den skulle takle de moderate bølgene litt mer komfortabelt.

Jeg må prøve tipset ditt med å trimme helt ut motoren og gi mer gass. Jeg har trimmet den mer inn når bølgene har økt på. Har lest en plass at den da skal gå litt roligere i sjøen.

Må nok prøve og feile litt mer. Det skal vel litt til og få en så liten og lett båt til og bli komfortabel kanskje.

Hvordan mener du den er bedre forresten? Er det stabilitet sideveis, eller måten den tar bølgene rett på? Eller begge deler :confused:

Litt mer stabil ved bølger fra siden av og jeg syns den tar bølger i stor fart bedre. Jeg syns også den oppfører seg litt bedre når man tar krappe svinger i relativt høy sjø. Men det er først under krevende forhold at det merkes. Den største svakheten med båten er at den litt for lett og særlig foran. Den tar bølgene mye mer komfortabelt med tre mann plassert ved styreposisjon. 

Alle båter slår litt i bølger. du får prøve litt forskjellig tilt og fart å se hvordan den er. Det slår mest om båten går skjevt mot vinden og samtidig slår mot bølger. Da treffer de ikke v-bunnen, men rett på det "flate" partiet

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takker for alle svar og tips. 

Jeg får prøve meg litt frem. Sjeldent jeg er ute i kraftig vind, så ble litt stuss over at den la seg såpass over til siden. 

Trimflaps kan fort bli et prosjekt, men da ryker det vel en del båtpenger til. 

Når det gjelder at den slår litt, så er vel det noe jeg må leve med. Jeg vurderer inn med en vanntank til utedusj, og da kan jeg evt. plassere denne fremme. Kanskje det hjelper, som LAKA skriver, med litt vekt fremme. 

Jeg krysset en fjord her i forrige uke, og da kom bølgene fra alle kanter. Tenkte da umiddelbart at dette hadde jeg ikke fått med frue og barn på i lengre perioder. Mye slamring. 

Blir vel større båt til slutt ?

Subsea79 skrev for 15 timer siden:

Jeg krysset en fjord her i forrige uke, og da kom bølgene fra alle kanter. Tenkte da umiddelbart at dette hadde jeg ikke fått med frue og barn på i lengre perioder. Mye slamring. 

hva slags fart kjørte du i da?  

Slike bølger fra alle kanter, gjerne oppstått av en kombinasjon av vind og strøm er gjerne krappe og ubehagelige selv i større båter. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Trimflaps er et must. Har hatt mange båter, både snekker og planende båter, men aldri hatt trimflaps tidligere. Var imidlertid standard på min ny-innkjøpte båt. Ble virkelig imponert. Er jeg alene i båten f. eks., har styrepos. på styrbord side, så vil jo båten ligge noe tyngre her, men dette korrigeres fort med bruk av flaps slik at båten går helt snor-rett i sjøen. Har Lectrotab el. trimflaps m/ indikator. (lysdioder). Veldig fornøyd.

En båt uten eller med flaps er 2 helt forskjellige fartøy. Det gir roligere bevegelser når du møter bølger, du kan plane i lavere hastigheter, komme lettere i plan, folk kan stort sett sitte der de vil.. 

Bare å montere, og lære seg å bruke de sammen med motortrimmen. Vær obs på, at hvis du går sakte, og har trimmet for å holde båten flat og fin på sjøen, og så gir på for å komme opp i plan, så forsterkes effekten av flapsene . Kjørte forrige båten på skjeiva noen ganger.. Men det finnes jo automatikk å få også. 

ivar skrev for 2 timer siden:

hva slags fart kjørte du i da?  

Slike bølger fra alle kanter, gjerne oppstått av en kombinasjon av vind og strøm er gjerne krappe og ubehagelige selv i større båter. 

Hei.

Jeg prøvde og variere med fart og trim for å finne mest behagelig fart og kondisjon.

Jeg endte opp rundt 25 knop. Bølgene kom fra alle kanter, og det var ikke godt.

På vei hjem hadde jeg samme type sjø, men da med en sterk sidevind. Da ble det ikke noe særlig bedre, for båten la seg i tillegg mot vinden :rolleyes:

Var litt artig også da skal sies.....

Spørs om ikke trimflaps blir på ønskelisten, om det er slik at det kan utvide bruken av båten.

prøvde du også med lavere fart + å trimme nesa ned med powertrimmen? 

Yamarinen min er en knapp fot mindre, og antakelig buttere i baugen enn Skibsplasten.   Med krapp sjø imot så kan jeg nok bare drømme om å holde 25 knop - da er det straks mer behagelig i "halvplanerfart" , rundt 15 knop

• 1 år senere...

Hei,

Opplevde det samme med min 605 Offshore i fjor, 2003 modell med 140 hk.

Tenkte å montere trimflaps/tabs i år, men i et lyst øyeblikk kjøpte jeg et sett hydrofoil, Starfirer modell Stingray.

Så mye positivt og negativt om dette på nettet, men tenkte at en '1000-lapp' kan jeg bruke på dette, i stedet for å borre høl i skroget.

Angrer ikke ei krone på dette.

Nedenfor er en lenke til en videosnutt jeg har lagt ut, med hydrofoilen påmontert.

Bruker en Garmin VIRB, er mange sensorer på den, bla trim og slagside.

Var ikke optimalt innstilt før turen, men dere vil se hvor stabilt båten går, selv når vinden kommer dettende ned fjellsiden.

Båten går MYE mer stabilt enn før, også retningsstabil. Ratter ikke så mye nå som før monteringen.

Planer med lavere hastighet/rpm enn før også.

Det som blir spennende er å se om drivstofforbruket endrer seg.

Reklamen sier at den skal reduseres..

Ved test av denne platen, før og etter ser vi at det kun er marginal endring i toppfarten på 37 knop.

Går noe saktere, og ikke fortere som reklamen sier.

https://youtu.be/WZkUF58rzDM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...