Jump to content

Hvordan best mulig fjerne bunnstoff på gammel plastbåt? Hva er det beste bunnstoffet til gammel båt?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

Har en Rana 16 Line med en Mariner 60HK som skal pusses og selges. Alt er nytt innvendig, men tenkte å ordne nytt bunnstoff. Båten er off-white med blå kalesje, og folk flest anbefaler hvit bunnstoff for å få utseende mer moderne. Hva mener dere?

Hva er beste måten og fjerne restene før jeg tar på primer?

Hvilken primer anbefales? Hvilket bunnstoff anbefales? Et eller to lag osv.

Tusen takk!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Jeg hadde en eldre risør 27 en gang, der var det helst sikkert 4-5 lag av gammelt bunnstoff. Jeg prøvde alt....unntatt å sandblåse. Men jeg brukte skrape og pussemaskin,,,rett og slett det "hard way"  Jeg fikk alle mulige råd og tips,,,men endte opp med å gjøre det på gamlemåten. Skrape og slipe...pusse og børste. Men for et utrolig bra resultat , blei kjempebra. :) Trur ikke det er noen snarveier til å få ei avkledd dame.

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Joda, men snarveier koster. Jeg glassblåste Nimbusen i år. Resultatet er en overflate som om noen skulle ha pusset hele undervannsskroget rent med 140 papir. På Nimbusen kostet det ca 7000,-.

Men etter det kommer det jobb igjen, 3 lag med 2-komponent antipest, 1 lag med hardt bunnstoff i mørk farge og 2 lag med selvpolerende i lys farge (for å se forskjell når det slipes vekk).

Med mindre båten din ser virkelig ille ut under, ville jeg gjort som Index foreslår.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hei!

Båten skal selges, så gjør nok slik Index anbefaler da det er det letteste for meg. Alicraften tar opp mest tid. 

Er ikke mange lag som er problemet da det er ytterst få, men er grovheten.

Vill dere også anbefale blått bunnstoff istedenfor hvit? Båten er hel-hvit inni.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Snusmumrikken skrev 58 minutes ago:

Hei!

Båten skal selges, så gjør nok slik Index anbefaler da det er det letteste for meg. Alicraften tar opp mest tid. 

Er ikke mange lag som er problemet da det er ytterst få, men er grovheten.

Vill dere også anbefale blått bunnstoff istedenfor hvit? Båten er hel-hvit inni.

Syns blått bunnstoff var fint på den typen båt - så lenge du har standard blå kalesje. Hvitt bunnstoff gjør kanskje at den ser litt mer oppgradert ut - men tror ikke så alt for mange tenker over det.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...