NilsPils Startet 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2017 Har en relativt ny Mercury 3.5 hk firetakter som har ligget ubrukt et par-tre år. Nå vil den ikke starte. Stempelet satt fast, men det fikk jeg løsnet ved å demontere snortrekket og bruke litt makt på sentermutteren etter å ha latt den stå en stund med rustløser i sylinderen. Nå gå den veldig lett rundt, så lett at jeg mistenker at kompresjonen er for lav. Den tenner ikke. Pluggen blir våt etter startforsøk så den får bensin. Kan det være at en eller begge ventilene henger? Tennpluggen var rusten i enden. Jeg skal sjekke mer i dag og får ordnet en kompresjonstester i løpet av dagen, men vet ikke hvor stor kompresjon som er normalt på denne motoren. Noen som vet? Ellers mottaes også alle gode forslag med takk . . . . Dette blir dagens lille mekkejobb. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Stikk fingeren i hullet for tennpluggen, hvis en ventil henger, mens du drar i snora, så kjennes det lett. Trenger i måleutstyr for det. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Komp på 4 takter er vel normalt 8-9. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 48 minutes ago, Sørlandet2 said: Stikk fingeren i hullet for tennpluggen, hvis en ventil henger, mens du drar i snora, så kjennes det lett. Trenger i måleutstyr for det. Har ikke fått kalibrert fingeren for trykkmåling. Kjenner det puffer litt, men kunne vært fint å vite mer nøyaktig . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 4 hours ago, Faxen said: Komp på 4 takter er vel normalt 8-9. Takk. Målte faktisk 8-9 . . .! Så da er vel kompresjonen i orden. Sjekket at det var gnist og etter noen runder med startgass, banning og besvergelser smalt det noen ganger i potta og den startet. Nå går den fint og maler som en katt, også på tomgang. :-) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dieselfan Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 NilsPils skrev for 6 timer siden: har ligget ubrukt et par-tre år. Nå vil den ikke starte. Hei Nils, første bud når en bensinmotor med forgasser har stått på lager over vinteren eller lengre: drener flotørkammer tøm vannutskiller/bensinfilter ta av bensinslange inn på forgasser og pump igjennom fra en rengjort tank monter bensinslange og pump så igjennom 2-3 dl bensin ....også kan du starte motoren, hensikten er å ikke dra alle forurensningene og halvfordampet bensin inn i de bittesmå kanalene og dysene på denne motoren... (også lurt å ta ut pluggene og dra i snora for å få ut mest mulig av rustløseren, slikt kan brenne fast stempelfjærer) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Dette var fasiten, på hva man skulle ha gjort. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Takk dieselfan. Jeg skal skjerpe meg . . . Men nå var nok hovedproblemet her at stempelet satt fast. Der tror jeg jeg gjorde tingene riktig . . . (?). Husket selvfølgelig å dra rundt mange ganger med stempelet liggende uten tennplugg for å få ut all rustløser. Ellers er dette en enkel liten motor med falltank, uten opplegg for pumping av bensin. Nå fant jeg heller ikke noe bensinfilter eller vannutskiller på den. Min neste tanke var også å tømme flotørkammeret og evt. rengjøre forgasseren. Men når den likevel startet og går bra som det er, så er jeg fornøyd og går videre til neste båtrelaterte oppgave. Det enkleste er ofte det beste . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.