Jump to content

Mercury 3.5 hp firetakt. Hva ar normalt kompresjonstrykk

NilsPils

Recommended Posts

Har en relativt ny Mercury 3.5 hk firetakter som har ligget ubrukt et par-tre år. Nå vil den ikke starte. Stempelet satt fast, men det fikk jeg løsnet ved å demontere snortrekket og bruke litt makt på sentermutteren etter å ha latt den  stå en stund med rustløser i sylinderen. Nå gå den veldig lett rundt, så lett at jeg mistenker at kompresjonen er for lav. Den tenner ikke. Pluggen blir våt etter startforsøk så den får bensin. Kan det være at en eller begge ventilene henger? Tennpluggen var rusten i enden.

Jeg skal sjekke mer i dag og får ordnet en kompresjonstester i løpet av dagen, men vet ikke hvor stor kompresjon som er normalt på denne motoren. Noen som vet? Ellers mottaes også alle gode forslag med takk . . . . 

Dette blir dagens lille mekkejobb.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

48 minutes ago, Sørlandet2 said:

Stikk fingeren i hullet for tennpluggen, hvis en ventil henger, mens du drar i snora, så kjennes det lett.

Trenger i måleutstyr for det.

Har ikke fått kalibrert fingeren for trykkmåling. Kjenner det puffer litt, men kunne vært fint å vite mer nøyaktig . . . . .

4 hours ago, Faxen said:

Komp på 4 takter er vel normalt 8-9.

Takk. Målte faktisk 8-9 . . .! Så da er vel kompresjonen i orden.

Sjekket at det var gnist og etter noen runder med startgass, banning og besvergelser smalt det noen ganger i potta og den startet. Nå går den fint og maler som en katt, også på tomgang. :-)

NilsPils skrev for 6 timer siden:

har ligget ubrukt et par-tre år. Nå vil den ikke starte.

Hei Nils, første bud når en bensinmotor med forgasser har stått på lager over vinteren eller lengre:

• drener flotørkammer  :yesnod:
  • tøm vannutskiller/bensinfilter:diving:
  • ta av bensinslange inn på forgasser og pump igjennom fra en rengjort tank :thumbsup:
  • monter bensinslange og pump så igjennom 2-3 dl bensin

....også kan du starte motoren, hensikten er å ikke dra alle forurensningene og halvfordampet bensin inn i de bittesmå kanalene og dysene på denne motoren...

(også lurt å ta ut pluggene og dra i snora for å få ut mest mulig av rustløseren, slikt kan brenne fast stempelfjærer)

Takk dieselfan. Jeg skal skjerpe meg . . .

Men nå var nok hovedproblemet her at stempelet satt fast. Der tror jeg jeg gjorde tingene riktig . . . (?).

Husket selvfølgelig å dra rundt mange ganger med stempelet liggende uten tennplugg for å få ut all rustløser.

Ellers er dette en enkel liten motor med falltank, uten opplegg for pumping av bensin. Nå fant jeg heller ikke noe bensinfilter eller vannutskiller på den. Min neste tanke var også å tømme flotørkammeret og evt. rengjøre forgasseren. Men når den likevel startet og går bra som det er, så er jeg fornøyd og går videre til neste båtrelaterte oppgave. Det enkleste er ofte det beste . . . .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...