Jump to content

Hvilket fiskesett til pilking?

rippie

Recommended Posts

Har googla i et par dager nå angående hvilke fiskestenger som er best til ditt og datt, uten å bli no særlig klokere.

Pleier som regel å fiske med andre, og da blir det fort begrenset til fiske under 100meter dyp pga deres utstyr. Har lyst til å ha utstyr som lar meg prøve fiske på iallefall 200meters dyp når jeg er alene. Har jo hatt lyst på en shimano beastmaster i gult så lenge jeg kan huske, men den er kanskje for tung og stiv?

Noen som har prøvd disse forskjellige stengene? Dårlig med utvalg i butikker, så får ikke bøyd eller tatt på de før kjøp. Lite tester å finne på nettet også.

Nå har jeg en 3 år gammel versjon av denne, lik bare ringene faller ut og snella er sliten:

Kinetic Devilfish Boat Combo

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/havfiskesett/kinetic-devilfish-boat-combo-6-20-30lbs-opp-til-400g-df-boat-30-190762-p0000265311

Finner ingen\lite informasjon om den på nettet.

De det står mellom nå er:

Kjøpe en tilsvarende billigstang:

Okuma G-Force Boat 6' + Classic CLX300L

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/havfiskesett/okuma-g-force-boat-6-classic-clx-300l-stang-og-snelle-til-hav-båtfiske-175747-p0000217799

426g+287g=713g  599kr

Spoiler

Okuma G-Force Boat 6' 20-30 lbs

Okuma G-Force Boat är en ersättare till vårt populära EVO-Concept Boat spö. Spöt är snyggt, lätt, billigt och framförallt hållbart.

Längd: 6 fot 

Transportlängd: 

Vikt: 287 gram

Kastvikter: 20-30 lbs (ca 400 gram)

Vår mest sålda havsfiske havsfiskerulle!

Okuma Classic XT CLX-300L

Säljs även i ett set med spö, lina, pilk och häckla för 699:-

Antal kullager: Bussningar

Antal rullager:

Max broms: 7 kilo

Vikt: 426 gram

Linkapasitet: 320 meter 0,45 mm

Utv: 3,8:1

Garanti: 3 år

Okuma Classic Boat 6'6" + Cortez CZ-5Csa

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/havfiskesett/okuma-classic-boat-6-6-cortez-cz-5csa-stang-og-snelle-til-hav-båtfiske-175749-p0000217805

396g+274g=670g 1499kr

Spoiler

Okuma Classic Boat 6,6', 198cm, är ett mycket prisvärt 3-delat havsfiske spö. Okuma Classic boat har ett ergonomiskt extra långt framhandtag av EVA. Spöringarna är saltvatenbeständiga SIC-ringar och rullfästet är av hög kvalité. Många havsfiske spö är ofta odelade vilket gör dem väldigt otympliga att transportera. Den 3-delade klingan (som väger endast 274 gram!) är en av anledningarna till att Okuma Classic Boat har blivit så populärt som det har. Med 20-30lbs modellen kan man utan problem fiska beten upp till 400 gram.
Vi på fiskaonline kan verkligen rekomendera detta havsfiskespö!

Okuma Cortez Black + CZ5C Sa - 20-30lbs

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/havfiskesett/okuma-cortez-black-cz5c-sa-20-30lbs-pakke-med-stang-og-snelle-186065-p0000251062

396g+309g=705g 2190kr

Spoiler

En suveren serie med stenger for moderne sjøfiske med både pilker, rigger og meite. Sterkt håndtak-seksjon og progressiv, relativt lett stangemne, med perfekt balansert aksjon for å kjøre stor fisk, som feks torsk, sei, kveite og lyr. Lettvekts, høy-kvalitets karbonfiber stangemne

• Koreansk Carbon
  • Saltvannbestandige stangringer
  • SIC Stangringer
  • Hard solid EVA håndtak
  • Kraftig snellefeste
  • 2 delt

Shimano Beastmaster CX Boat 7,6' 20-30lb + Penn Warefare 15 LW

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/hav-og-trollingstenger/shimano/beastmaster/shimano-beastmaster-cx-boat-7-6-20-30lb-delbar-i-snellefestet-148738-p0000132753

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/havfiskesneller/penn/warfare/penn-warfare-15-lw-høyre-sveiv-167163-p0000187408

638g+518g=1156g 2048kr

Spoiler

Shimano Beastmaster CX Boat 7,6' 20-30lbs

Norges mest populære havfiskestang i nytt gult aggressivt design. Bestselgeren Beastmaster Boat er en serie sterke stenger med lav vekt takket være HPC60 karbon. Lekkert design og en fantastisk yteevne. Delbar i snellefestet.

Penn Warfare 15 LW

Level Wind

Penn Warfare-serien er designet og konstruert for og være allsidige solide sneller til en meget fornuftig pris. Ramme i korrosjonsbestandig lettvekts grafitt, sidegavler i aluminium og det velprøvde og driftsikre bremsesystemet HT-100 som gir en myk brems under selv de tøffeste forhold. Her snakker vi fiskeglede i time etter time.

Kommer i modeller med og uten lineteller og med høyre og venstresveiv. Du skal lete lenge etter mer snelle for pengene!

Jeg er ingen ekspert, men har prøvd den gule Beastmasteren. Jeg synes den er altfor stiv og litt ubehagelig å pilke med. Jeg er ellers interessert i å høre hva du bestemmer deg for og erfaringen med det. Foreløpig opererer jeg ikke på store dyp, men har planer . . .

Ellers er jeg forlengst kommet over stadiet med billigstenger og billige stang/snellesett. Nå har jeg fire gamle pilkestenger som bare er brukbare som dorgepinner og fire ubruklige sneller som er modne for skraphaugen.

Kvalitet lønner seg ofte i det lange løp. For eksempel har jeg en Mitchell haspelsnelle som jeg kjøpte for konfirmasjonspenger i 1956. Den er i fullt bruk og virker bra enda . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#

Du må nok bestemme deg ifht hva du ønsker å gjøre for du pilker ikke på 200 meters dyp. Da driver du med agnfiske og må ha en solid stang som samtidig har myk nok tupp til å vise at brosma/langa/uern osv er i ferd med å sluke agnet. Og du må ha ei stor snelle så du har plass nok til mye snøre.

Men det er jo forsåvidt ikke noe galt i å bruke utstyr for dypvannsfiske på grunnere vann da, før du må til å kaste, da er du ute av spill :-) Men optimalt er det jo ikke, blir litt tungt og keitete, og ikke noe særlig å pilke med over tid. 

------

Er ikke oppdatert på snellestørrelser osv lengre men ser ikke den cortez snella litt liten ut? Om du skal fiske på 200 meter så må du ha 300 meter + snøre. Og sveiving av 300 meter på ei for lita snelle er bare mas...

Har en kompis som er ustyrsfreak i havfiskegjengen. Han stiller ofte opp med ulike greier, deriblant noen "snaddersneller", men som han har ment til grunnere fiske men vil prøve dypt, og det funker ikke. Uansett hvor snasen snella er så gjelder "big is better" når en skal dypt ;-) For å si det sånn så ville jeg heller sveiva på en svær og billig Penn snelle som er stor nok enn en rådyr shimano som er for liten. 

--

Vi var fire stk som kjøpte noen svære Okuma havfiskesneller for over 10 år siden. To av oss valgte med gear, to valgte uten. De med gear er gått i filler begge, de uten er fortsatt gode som snus. Så jeg er også tilhenger av Kiss når det gjelder havfiskesneller, keep it simple stupid. Gear og snellefører utgår for min del, og det trengs ikke heller om snella er stor nok. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Takk for info, burde kanskje se etter noe annet enn en ren pilkestang.

Ser skittfiske bruker Okuma Cortez snella på flere sett, også bunnmeitesettet deres. Riktig nok med hakket større spole.

Modell

Kule-/rullelager

Utveksling

Snørekapasitet

Vekt

Cortez 5 CSa

4+1

6,2:1 - 95,5cm

330m./0,37mm

396g

Cortez 10 CSa

4+1

6,2:1 - 109,2cm

420m./0,37mm

499g

Cortez 12 CSa

4+1

6,2:1 - 109,2cm

500m./0,42mm

522g

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/havfiskesett/havfiskepakke-bunnmeite-få-med-powerpro-sene-og-bunnmeiterigg-167050-p0000186867

Har prøvd den snella en gang under fiske og den var iallefall veeeeldig mye bedre enn den jeg har nå.

Får vel ta meg en tur til XXL og se om jeg får veiva rundt med noen stenger inni butikken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...