Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev for 20 timer siden:

• LiFePo4 har en nesten helt flat spenningskurve som holder seg rundt 13.2 - 13.4V så lenge det er strøm i batteriene.  Når man parallellkobler de så fungerer de i prinsippet som en floatlader for AGM batteriene, med spenning rett over hvilespenningen for fulle AGM batterier.  De holder altså AGM batteriene toppladet.  Har kjørt noe lignende opplegg på startbatteriet på MC'en min i år, i mye mindre skala, og det fungerer så langt etter hensikten.  Tapper selvsagt litt fra LiFePo4, men når AGM først er oppladet så går det svært lite.  Samtidig får jeg tappet ut litt av LiFePo4 batteriene under "lagring", noe som er bra for levetiden deres.
  • LiFePo4 batteriene tømmer seg først, pga. den litt høyere spenningen.  Når LiFePo4 er nesten tomt, blir den med "nedover" i spenning sammen med AGM banken.  Jeg drar uansett ikke ned AGM banken min særlig under 12V, og det er innafor ift. hva LiFePo4 tåler.  Nå vet jeg ikke med dine batterier, men mine skal tåle ned til 10V når alle cellene er helt i balanse.

Høres egentlig veldig smart ut det med float fra lithium til agm. Eneste ankepunkt er at du må ha stålkontroll på opplegget ditt og overvåke det nøye. Kan også vli litt drøyt å feilsøke for en eventuell ny eier som ikke har like god kontroll på det som deg ;)

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev for 19 timer siden:

Mine "2 cents", jeg har ganske likt utgangspunkt som TS med 555Ah AGM og 360Ah LiFePo4:

1. Å fordele ut forbruket til hver sin del av båten høres ut som en forferdelig dårlig idé.  Anbefaler å glemme den først som sist.  Det blir vanskelig å "synkronisere" lading og forbruk, du er alltid avhengig av at begge bankene er "på" og får en masse ekstraarbeid med innstallasjonen.

2. Jeg har nettopp kjøpt den samme røde BlueSea treveis bryteren som du viser til, og tenker å skille de to bankene mine med den.  Planlegger samtidig å gjøre noe med ladesystemet så jeg kan lade de i parallell uten å svi dynamoen, og har tenkt til å ha de parallellkoblet for det meste.  Noe du ikke har planer om skjønner jeg, men jeg vil allikevel nevne hvorfor jeg tenker å gjøre det:

• LiFePo4 har en nesten helt flat spenningskurve som holder seg rundt 13.2 - 13.4V så lenge det er strøm i batteriene.  Når man parallellkobler de så fungerer de i prinsippet som en floatlader for AGM batteriene, med spenning rett over hvilespenningen for fulle AGM batterier.  De holder altså AGM batteriene toppladet.  Har kjørt noe lignende opplegg på startbatteriet på MC'en min i år, i mye mindre skala, og det fungerer så langt etter hensikten.  Tapper selvsagt litt fra LiFePo4, men når AGM først er oppladet så går det svært lite.  Samtidig får jeg tappet ut litt av LiFePo4 batteriene under "lagring", noe som er bra for levetiden deres.
  • LiFePo4 batteriene tømmer seg først, pga. den litt høyere spenningen.  Når LiFePo4 er nesten tomt, blir den med "nedover" i spenning sammen med AGM banken.  Jeg drar uansett ikke ned AGM banken min særlig under 12V, og det er innafor ift. hva LiFePo4 tåler.  Nå vet jeg ikke med dine batterier, men mine skal tåle ned til 10V når alle cellene er helt i balanse.

Hvis du ikke vil ha de i konstant parallell, har du vurdert å bruke en kontaktor til å parallellkoble de?  Da kan du bruke en vanlig kontaktor og bare sjalte parallellkoblingen ut og inn etter behov.  Eller vil det gå utover ladesystemet ditt eller noe annet?

Foreslår ellers å google "make before break contactor" så har du et tips til videre research, om du ikke allerede har vært der.

Høres egentlig veldig smart ut det med float fra lithium til agm. Eneste ankepunkt er at du må ha stålkontroll på opplegget ditt og overvåke det nøye. Kan også vli litt drøyt å feilsøke for en eventuell ny eier som ikke har like god kontroll på det som deg ;)

• Create New...