Kjellg
StorStas skrev for 20 timer siden:
- LiFePo4 har en nesten helt flat spenningskurve som holder seg rundt 13.2 - 13.4V så lenge det er strøm i batteriene. Når man parallellkobler de så fungerer de i prinsippet som en floatlader for AGM batteriene, med spenning rett over hvilespenningen for fulle AGM batterier. De holder altså AGM batteriene toppladet. Har kjørt noe lignende opplegg på startbatteriet på MC'en min i år, i mye mindre skala, og det fungerer så langt etter hensikten. Tapper selvsagt litt fra LiFePo4, men når AGM først er oppladet så går det svært lite. Samtidig får jeg tappet ut litt av LiFePo4 batteriene under "lagring", noe som er bra for levetiden deres.
- LiFePo4 batteriene tømmer seg først, pga. den litt høyere spenningen. Når LiFePo4 er nesten tomt, blir den med "nedover" i spenning sammen med AGM banken. Jeg drar uansett ikke ned AGM banken min særlig under 12V, og det er innafor ift. hva LiFePo4 tåler. Nå vet jeg ikke med dine batterier, men mine skal tåle ned til 10V når alle cellene er helt i balanse.
Høres egentlig veldig smart ut det med float fra lithium til agm. Eneste ankepunkt er at du må ha stålkontroll på opplegget ditt og overvåke det nøye. Kan også vli litt drøyt å feilsøke for en eventuell ny eier som ikke har like god kontroll på det som deg ;)