Sjøbliss
Hei og takk for fyldig respons!
Ja VSR har jeg også fundert på tidligere. Det er noen ting som taler litt imot og det er at 12,6 (som mange VSR kobler ut på) er litt lavt. 12,8 er bedre men lithium har veldig flat spenningskurve så jeg tror batteriene er ganske tomme også på 12,8. Dersom dette settes opp slik at man kan bryte med bryteren på senseledningen så får man pose og sekk. Automatikken blir slik jeg tenker litt bukseseler og knappen er beltet ? Her kan vi jo teste litt for å få mer erfaring.
Satt og leste litt på Biltema og det virker som om den måler spenningen på "startbatteri" siden. Dette vil vel fungere flott under forbruk så lenge lithiumene er koblet på den siden men vil det fungere ved lading? Ladingen kommer jo da i tilfelle på "feil" side om jeg skjønner det riktug. Kansk bryteren må monteres (antar du foreslår en separat bryter i parallell?) inn for å få ladingen til å fungere dersom spenningen har vært under 12,8. Altså dersom vi antar at VSR like kobler inn automatisk fordi den senser på feil side så kan man tvinge sammenkobling med bryteren når motoren går eller landstrømmen er tilkoblet. Har du mulighet til å teste dette i verkstedet ditt?
Ifm med måling av lithiumene tenkte jeg å koble de to LiFePo4 batteriene i parallell, så legge en shunt Inn på minussiden av det siste batteriet før sammenkoblingen mot AGM banken. Da skal man vel kunne se lading og trekk fra disse batteriene isolert sett ... tror jeg. Dette kan jeg jo teste selvsagt.
Men igjen er jeg litt forvirret rundt det at man bryter kun +. Vil det ikke kunne bli ubalanse i lithium batteriene? I mitt hode er det sikreste å frakoble - for å sikre null forbruk men jeg blir ofte forvirret av elektronstrømmen mellom + og -. Det å legge inn brytere gjør det ikke lettere! Nettopp derfor tenkte jeg tidligere bare å kjøre en manuell topolet bryter så ble det ingen tvil men VSR høres forlokkende ut!