Sjøbliss
StorStas skrev for 12 timer siden:Den PVSR'en så jo ut som en perfekt løsning! Ser også at det er en MOSFET type, som bruker helt minimalt med strøm. Med batterimonitoren så kan du jo da bare se hvor lav spenningen på LiFePo4 banken er når du har tappet ned de 80-85% som du ønsker. Og så justerer du utkoblingsspenningen deretter. Er det lov å spørre hva den PVSR'en kom på, evt. hvor du bestilte, Sjøbliss?
Hei igjen @StorStas, ja det må være lov til det. Jeg kjøper de direkte av seawave.no, registrerte meg som forhandler direkte. Se priser her: http://www.seawave.no/Produkter/PSR-Programmable-Voltage-Sensing-Relay.aspx De ble litt dyrere enn jeg kunne tenkt meg men om det fungerer bra så kan dette være en god løsning. Fikk noen % på ytterligere kjøp så jeg kan ta inn flere om du ikke ønsker/kan kjøpe direkte eller finner forhandlere. Send meg i tilfelle en PM så fikser vi det.
Den skal sendes i min retning i dag så kanskje jeg får den i morgen, eventuelt blir det montert neste uke. Jeg har skikkelig trua på dette kan bli en framifrå løysning! Er helt enig med deg at det må bli riktig å koble sensekablene på AGM siden, da skal dette i praksis bli helt automagisk.
StorStas skrev for 12 timer siden:
Jeg skjønner at jeg har misforstått deg tidligere. Trodde du skulle bruke en og samme batterimonitor til begge batteribankene, da det ville blitt en utfordring. Nå forstår jeg det som at du skal ha en monitor til hver batteribank, og det kommer du til å greie helt fint sånn som du planlegger.
Kjempefint, ja da blir det saker. Jeg skal sette shunten kun forran AGMene og så "driter" jeg i forbruket på de. Følger de kun opp med spenningen slik som vi har gjort i lang tid allerede. Kjøpte 702 måleren til victron som også har sensekabel til startbatterier. Jeg har tenkt å legge til bluetooth dongelen og så kobler jeg sense kabelen til AGMene så får jeg spenningen opp rett i appen på både AGM og LiFePo4 batteriene. Tror dette blir en knall-løsning. Har vurdert om jeg også skulle kjøpt enda en måler for å se på forbruket på hele banken men jeg tror vel ikke det er verdt pengene ...
StorStas skrev for 12 timer siden:
Ang. ladestrømmen til hver batteribank, så kan man jo fort befinne seg i en situasjon hvor AGM-banken er full og LiFePo4 er tom. All ladestrømmen vil da gå til LiFePo4, og den kan suge til seg bra med strøm om den får de rette betingelsene. Så derfor bør du sørge for å dimensjonere og sikre parallellkoblingen ift. maks ladestrøm fra dynamoen og helst litt til. Den PVSR'en er spec'et innafor dette altså.
Du nevnte thruster tidligere. Hvis du har det koblet på forbruksbanken, så kan det være greit å tenke seg om et par ganger her. Det vil i utgangspunktet være LiFePo4 banken som vil levere mest strøm til thrusteren, siden LiFePo4 har høyest spenning. Da kan man fort komme i en situasjon hvor den parallellkoblingen blir altfor "tynn" sånn at sikringen ryker ved bruk av thruster. Vet ikke om det er en aktuell problemstilling for deg. Har du thruster på startbatteri eller separat batteri så er det ihvertfall ikke noe problem.
Ja jeg har tenkt på dette med dimensjonering av kabler og jeg legger opp til 150A kabling og holder lengdene nede på minimum. Vet faktisk ikke hvor thrusteren er koblet men jeg er enig i at dette kan bli en luring. Dersom den trekker kraftig strøm kan vi risikere at BMSen slår ut batteriet så jeg håper at den er koblet på start-batteriet. Om så ikke er tilfelle så kobler jeg den over dit tenker jeg. Mener bestemt at det ikke er noe eget batteri til formålet men jeg har to gode start-batterier så det skal være nok "juice" der til litt pysevisping.