Kjellg
Sjøbliss skrev for 1 time siden:Dette er i og for seg riktig. Jeg kommer til å koble PVSR til på AGM batteriene så det skal egentlig ikke trekke fra lithiumene etter frakobling. BMS skal da være eneste forbruker igjen.
I vinter sto batteriene i kjelleren fulladet. Merket ikke noe spenningsfall ved måling i november, januar og april. Mener det var rundt 13,6 hver gang. Nå har jeg ikke skrevet dette ned så det kan være noen hundredels volt forskjell, men det er lite. Det betyr vel at BMS I frakoblet tilstand forbruker meget lite strøm.
Hvordan jeg kobler dette i vinter har jeg ikke fundert på enda. Det får vi se. Antar at jeg lader opp 2-3 ganger ila vinteren og resten bare jevnlig kontroll. Kan ikke "bare" før man har full kontroll.
Har forøvrig også et tidsrele i båten for ladestrømmen. Den har jeg tenkt å stille slik at batteriene lader f.eks 30 timer ved tilkobling. Da er alle batterier helt fulle ++. Da er det kun kjøleskapet som kommer til å trekke strøm. Jeg må finne ut hvor mye det forbruker men tipper det kunne stått slik 14 dager elns. Videre har jeg en "ring hytta varm" boks med sms styring koblet inn mellom landstrømmen og dette releét. Dette ble kjøpt til gamlebåten for å varsle ved strømbrudd på vinteren (frostvakt osv). Her har jeg da mulighet til å kutte og starte landstrømmen når jeg vil fra mobilen. Da vil tidsrele slå inn og gi 30 nye timer lading. Det kan være kjekt om man "skal bare".
I en eller annen fremtidig oppgradering blir det vel sikkert internett med sensorer og alarm til mobilen på alt, men det får bli et annet prosjekt!
Du har full kontroll på dette og det liker jeg :) Var på messa i Lillestrøm i vår og snakket en del med han fra maxbatt. Først nektet han på at BMS kunne drepe batteriene, men når jeg fikk kjørt han litt så var han enig. BMS trekker litt strøm, men som du også sier ikke mye. Han kunne heller ikke svare eksakt på hvordan den senser når batteriet er tatt ned, annet en at den er inne og senser av og til. Noe annet blir det vel når den plutselig får strøm utenfra, da våkner den vel med et brak :)
Hvorvidt det finnes BMS som skrur seg helt av uten å sense hadde vært moro å vite, men da må du kanskje over på REC eller andre eksterne BMS'er. Men da snakker vi kanskje om en helt annen prisklasse.