Sjøbliss
Lenge siden siste oppdatering på dette temaet :)
Jeg har kjørt med Intervolts PVSR i hele sommer og de få gangene Lithiumene har tømt seg har vi hatt automatisk cut-off ved ca 20-25% kapasitet og så tatt resten ut på AGM banken. I praksis har det villet si ca 1 døgn++ på Lithium og det samme på AGMene (200Ah Lithium og 460Ah AGM). Jeg hadde jo disse Lithium batteriene i en tidligere båt som eneste forbruksbank og da hadde jeg nok til typisk 2 døgn ++ på disse to. Det er jo mer forbruk i den nye båten (to kjøleskap bl.a.) og en del er at vi "mister" strøm over på AGMene. Her må det måling og forskning til som jeg ikke har satt av tid til. Mistenker også at noen av AGM batteriene ikke er helt OK. Startbatteriet er samme modell som forbruksbanken og det er ganske dårlig blitt, og 460Ah AGM burde være mer enn nok til 1 døgn, selv med gale unger ombord som bruker strøm som fulle sjømenn....
Kort fortalt har jeg koblet PVSRen som følger, MEN MED AVVIKENE FORKLART UNDER:
Load = AGM-batteriene +
12V = Lithiumene +
Jeg har ikke koblet til buzzer men jeg har koblet til remote override switch. Det er å anbefale!
Sense kabelen har jeg koblet på Load siden, ikke på 12V.
Så har jeg satt følgende konfigurasjon:
Upper Voltage Limit: 12,8V
Upper Time Delay: 30 sekunder
Lower Voltage Limit: 12,7V
Lower Time Delay: 60 sekunder
PSR mode = "n - o" (åpen)
Jeg rota litt med innstillingene i starten da jeg antok litt for mye ifm hva som var standardinnstillingene. Leste manualen først og trodde på den, standardinnstillingene på min enhet var ikke standard så jeg måtte sette opp alt på nytt. Dette tar 2 minutter så det er jo ikke stress.
Nå fungerer det slik hos meg. Dersom spenningen går over 12,8V så kolber releet seg inn og "kobler" batteriene sammen. Så når jeg starter motor eller lading så vil batteriene bli tilkoblet. Faller spenningen under 12,7 i mer enn 60 sekunder sammenhengene kobler releet seg ut og isolerer Lithiumene. Dette skjer ved normal drift sånn ca ved 20-25% gjenværende kapasitet. Dersom jeg f.eks. kobler inn sinusinverteren vil typisk spenningen falle godt under 12,7V for tidlig. Da kan jeg koble de inn igjen ved hjelp av bryteren. Når jeg kobler de til vil spenningen snart gå over 12,7 igjen og da kobler releet inn igjen. Veldig hendig :)
Tok en video av innstillingene på PVSRen her:
Merk at jeg har 2 kabler på min "AGM" side, dette er bare pga det gamle oppsettet i båten hvor forbruksbanken var delt. Jeg skal gjøre dette om i vinter.
Videre arbeid er å sjekke utkoblingsspenningen og timeren for dette. Jeg tror at jeg skal ta ned spenningen til 12,6 for utkobling, og også øke timeren litt. F.eks. til 250 sekunder (255 er maks). Jeg tror at 12,6 volt vil stort sett gi meg 10-15% gjenværende kapasitet på Lithiumene. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det enda er fordi jeg har så mye AGM batterier også at jeg klarer meg fint mine 2-3 dager i uthavn og da er vi uansett på vei ut for å tømme toaletter eller andre ting så problemet har egentlig ikke materialisert seg.
PVSRen er i konklusjon helt genialt til dette formålet. Den kobler sammen bankene på en forbilledlig måte. Ved at jeg koblet batterimonitoren på Lithiumene (de står "sist" i paralellkoblingen) har jeg full kontroll på hvor mye strøm de får eller gir samt % fyllingsgrad og da har jeg tilnærmet perfekt kontroll på statusen til alle batteriene. AGMene passer jeg kun på ved å se på spenningen.
Nå i vinter skal jeg sjekke AGM banken min. Jeg mistenker at ett eller flere av batteriene ikke er hel 100% ok. Jeg skal lade de opp og koble de fra (også fra hverandre!) og måle spenningen ila vinteren på hvert batteri. På den måten skal jeg luke ut de som eventuelt ikke er gode og kanskje erstatte med enda et Lithium.
Ble en litt lang post, håper det er nyttig for noen :)