Jump to content

VP 4.3 Gi går kun noen sekunder etter bensinfilter bytte

Vingen300

Recommended Posts

Byttet begge bensinfilterne på min VP 4,3 Gi, både den på motoren og i vannutskiller/bensinfilter.

Når jeg idag skulle starte motoren for første gang i år så gikk motoren kun i 30-45 sekunder på tomgang før den stoppet.

Jeg fyllte ikke bensin i filterne når jeg byttet og antar da at den gikk på "rester" fra tidligere.

Etter dette så tente kun motoren, gikk ikke.

Jeg trodde bensinpumpa var kapabel til å suge bensin fra tanken selv med luft i systemet, men kanskje ikke?

Tok deretter ut bensinfilteret på motoren, fylte dette med bensin og monterte igjen. Motoren startet opp, men gikk kun i 30-45 sekunder igjen på tomgang. Tok ikke av filteret etter dette for å sjekke om det nå er tømt.

I vannutskiller/filter så virker det bortimot umulig å fylle denne. Mener å huske at dette var fabrikat delphi. Neders er den en metall skål, deretter glass "kolbe", men med hull i bunn for gjennomføring av bolt gjennom senter, deretter filter. Mellom metall skål og glass er det pakning, og mellom glass og filter, og til slutt mellom filter og selve "toppen". Så jeg skjønner ikke hvordan jeg evt. skal fylle denne med bensin før/etter montasje.

Er det noen "triks", eller kan det være at noen av pakningene ikke er tette å det kommer inn "falsk" luft?

JMy

Jeg antar at maskinen din stort sett får luft.

Delphi filteret skal forhåpentligvis ligge lavere enn bensinnivået i tanken. Da er det bare å åpne tilførselen fra tanken og åpne lufteskruen på toppen av filteret (den som er nærmest veggen). Du kan også fylle bensin gjennom den hvis du ikke får bensin inn i filteret på noen annen måte (men det er noe griseri med bensin så husk å vaske etter deg). Men siden du nå har kjørt filteret ved maskinen tom også, må du fylle filteret der også opp igjen med bensin. Etter at begge filterne er fylt opp, kan du skru på tenningen slik at bensinpumpene går noen ganger, og så prøve å starte på nytt.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Vannutskiller/filter ligger under dørken, men toppen av filteret er antagelig på samme høyde som bensin tanken.

Hadde av skruen du nevner, glasset ble da ikke fylt med bensin, men som du kommenterer så er det helt sikkert grunnet høyden på filteret.

Men det lille hullet det er til lufting blir jo garantert noe skikkelig gris av å fylle bensin der.

Kan det kanskje fungerer å sette vakuum på luftingen? Eller må jeg bare igjennom "griseriet" med å fylle via lufte hullet?

Hører, det jeg antar er bensinpumpa, i det jeg setter på tenningen. Men denne går kun i noen få sekunder, bør jeg da slå av og på tenningen flere ganger før jeg prøver å starte?

JMy

Det er vanlig med stengekran på stigerøret på bensintanken og det er lurt å stenge denne før filterbytte eller annet arbeide på bensinslanger o.l. Hvis du ikke har gjort dette må du lufte. Denne motoren har i likhet med de fleste andre innenbords bensinmotorer ingen returslange og er sånn sett ikke selvluftende. Men i bakkant av motoren sitter en høytrykkspumpe med kjøler og denne har en luftenippel som ser ut som en luftfylleventil på et bilhjul. Ta av plasthetten og trykk inn tappen for å lufte. Ha en fille for hånden og pass på øynene, bensin svir litt. Sett på tenningen så hører du at pumpene går i fem sekunder. Så kan du lufte på nytt til det kommer bensin uten luft. Sjekk glasset på forfilteret at dette fylles. Er det synlig luft her har du ikke fått filteret tett. 

Fulgte røret fra bensin pumpa til bak på motoren i går kveld, rett ved siden av der var den en sort plastikk kappe på en "liten stuss" som stakk ut, kanskje er den du sikter til.

Om jeg husker riktig så var dette nr 2 og 18 her:

https://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7797500_010?path=MarineGasolineEngines%2F7797500%2F7797500_23%2F7797500_010

Ser at det 2 stk av disse, ser ut til å være på begge sider av høytrykks pumpa. Må jeg benytte begge?

Eller kun på lavtrykks siden? Den nr 2 som er koblet til 22?

Da skal jeg sjekke/teste dette også i kveld, etter at jeg har gått over pakninger til filtrene med litt olje og så montere de igjen.

Dersom jeg lufter via denne nippelen, er det da nødvendig å fylle filtrene med bensin, eller bør pumpa kunne suge helt fra tanken? Forutsatt at alt er tett?

Ble litt spørsmål her, men er jo eneste måten å lære på. Har ikke postet all verdens her på forumet, men leser en del og lærer mye, så all kudos til alle som deler sin kunnskap her.

JMy

På min Volvo Penta 5.7 ligger den ventilen litt nærmere flammedemperen, på et bensinrør. Men - så lenge den ligger på høytrykk siden av bensinpumpene kan du bruke den. Bare åpne den og se. Det skal være en bildekkventil. 

Du må uansett fylle filtrene med bensin - pumpene har ikke godt av å gå for mye tomme. Prøv å sette vakuum på Delhpi filteret, kan ikke se at det skal gjøre noen skade ettersom resten av systemet ditt har luft allikevel. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Vingen300 skrev for 11 timer siden:

Fulgte røret fra bensin pumpa til bak på motoren i går kveld, rett ved siden av der var den en sort plastikk kappe på en "liten stuss" som stakk ut, kanskje er den du sikter til.

Om jeg husker riktig så var dette nr 2 og 18 her:

https://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7797500_010?path=MarineGasolineEngines%2F7797500%2F7797500_23%2F7797500_010

Ser at det 2 stk av disse, ser ut til å være på begge sider av høytrykks pumpa. Må jeg benytte begge?

Eller kun på lavtrykks siden? Den nr 2 som er koblet til 22?

Da skal jeg sjekke/teste dette også i kveld, etter at jeg har gått over pakninger til filtrene med litt olje og så montere de igjen.

Dersom jeg lufter via denne nippelen, er det da nødvendig å fylle filtrene med bensin, eller bør pumpa kunne suge helt fra tanken? Forutsatt at alt er tett?

Ble litt spørsmål her, men er jo eneste måten å lære på. Har ikke postet all verdens her på forumet, men leser en del og lærer mye, så all kudos til alle som deler sin kunnskap her.

JMy

Da fikk jeg åpnet linken fra PC - og ja, det ser ut til å være nr 18 på den tegningen der ja. Rart at den er flyttet ift 5.7 gsi en.

Nei det er ikke så rart. GI motorene har såkalt "throtle body injection", altså sitter injektorene (to stykk) i spjeldhuset, mens gsi motorene har MPI, altså multi point injection, hvor det sitter en injektor i hver innsugskanal rett før ventilene. Disse har da en fuel-rail, et samlerør som leverer bensin til alle 6 (eller 8) injektorene og da sitter luftingen på denne rail'en. 

DieselDahl skrev 57 minutes ago:

Nei det er ikke så rart. GI motorene har såkalt "throtle body injection", altså sitter injektorene (to stykk) i spjeldhuset, mens gsi motorene har MPI, altså multi point injection, hvor det sitter en injektor i hver innsugskanal rett før ventilene. Disse har da en fuel-rail, et samlerør som leverer bensin til alle 6 (eller 8) injektorene og da sitter luftingen på denne rail'en. 

Niks - min GSI er TBI (5,7 GSIPBYCCE).  http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7797510.aspx. Min maskin er veldig lik trådstarters bortsett fra blokka (og muligens TBI injektorene) så vidt jeg kan forstå. Til og med fra samme tidsepoke :)

bmwmaxi skrev 40 minutes ago:

Er bare de siste årene gsi/gxi motorn ble MPI var før TBI. Mens gi/gx motoren var forgasser før. Har også andre modell betegnelser US og EU.

Alle VP med "i" i betegnelsen er injection motorer - enten MPI eller TBI. X i betegnelsen var til å begynne med et tegn på MPI - men det slapp de senere opp og lot GSI også få MPI.

Modellbetegnelsene i EU og US er bare forskjellige dersom de er lagd for forskjellige markeder. Ref min maskin over - som er lagd spesielt for å tilfredsstille europeiske utslippskrav - og derfor har "CE" som siste to bokstaver i modellbetegnelsen.

Skrudde fra hverandre vannutskilleren for å sjekke, remontere, tilfelle det kom luft inn her. Ene pakningen var gåen, tror jeg antagelig skrudde for hardt når jeg monterte denne etter filter bytte. Stor fare for at det her kan ha kommet inn luft. 

Nå må jeg skaffe ny pakning før jeg får testet noe videre her. 

Kommer da til å prøve å fylle vannutskilleren ved vakuum via luftehull, fylle filter på motor, tenning av og på mens man lufter via ventilen til det kommer bensin. 

Modell på motor er forøvrig 4.3GIPBYCCE

Så jeg ser ut til å være manko på 2 sylindere og en s

;-)

Redigert av Vingen300 (see edit history)
Guest Balder..

Det enkle er ofte det beste...tenk lite og gjør det enkelt:rolleyes:...vet ikke om det ikke er mulig på din båt ...men hva med å ta av slange der den går inn på motor og sette trykkluft på bensinlokk/påfylling og presse drivstoffet gjenom hele systemet til luft er ute og alle filter mm er fullt, ta av bensinlokket og sett en blåsepistol nedi legg så en fille rundt og tett til med hånden og trykksett tanken, du vil da samtidig se om du har luftlekasjer.

Da er ting på stell igjen og motoren går som den skal. 

Som vanlig er det bare seg selv å skylle, når ting blir gjort rett så funker det. 

Byttet ut pakningene på vannutskilleren, da disse, ihvertfall en av dem, var gåen etter at jeg monterte enten skeivt eller for hardt. 

Fikk tips fra lokale Volvo dealer at det bare var å starte tenningen 8-10 ganger for å kjøre bensin pumpene flere ganger. Ikke nødvendig å fylle filter eller slippe ut luft via ventilen. Gjorde nettopp det, etter 4 ganger kunne en se det begynnte å fylle opp i glasset. Trenge kanskje å sette på tenningen 20 ganger før motoren startet. Men når den da startet så gikk den som vanlig. 

Forrige runde prøvde jeg å starte tenningen noen ganger, men så da ikke noe bensin i glass kolben. Så trakk garantert luft via den ødelagte pakningen. 

Takk for alle innspill. 

Så bra at det løste seg - og fint at du meldte tilbake løsningen! 

Var 8-10 ganger med tenningen på tilstrekkelig?? Jeg ville trodd at det ikke gjorde nytta - og bare brant bensinpumpene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...