
Gudrun
Synes den temperaturmåleren bekrefter det jeg påstod for en god del år siden. Vi hadde samme type motor i noen arbeidsbåter.
Der var det turteller, alarm for manglende oljetrykk, alarm for høy temp og absolutt ingenting annet. Instrumentbordene stod delvis ute under åpen himmel og det var begrenset med plass.
Jeg fikk disse motorene på rep en del ganger.
Viste seg at toppene "krøllet seg" og måtte skiftes.
Synes det var noe pussig, men fikk aldri brukerne til å forstå dette med å la temperaturen langsomt stige og synke. Var som oftest et par minutter med tomgang og så var det full peising. Spilte ingen rolle om det var -5 ved oppstart. Under bruk slakket de ned og gikk på tomgang i kanskje 10-15 minutter før fullt turtall igjen. Var ingenting mellom tomgang og fullt. Når de så kom til "kai" igjen bestod all tomgangskjøringen av at de manøvrerte inntil for så et par tidels sekunder etter aktivere "stoppen".
Men du vet hvem hører på en gammel gråhåret mekaniker?