Jump to content

Webasto er koblet via directsupply, korrekt eller feil?

Vial

Recommended Posts

Har kjøpt en ny 26 fot daycruiser med Webasto varmeapperat montert som ekstrautstyr. Webastoen er i likhet med kjøleskap og stereo koblet via "directsupply" bryteren. Ifølge forhandleren er dette gjort for at varmeren må bruke litt tid på avstengning/avkjøling og dette blir da gjort selv om hovedsrømbrytere på start og forbruk blir slått av. Det jeg da lurer på er når jeg ligger i uthavn uten landstrøm, vil jeg da risikere tomt startbatteri ved langvarig bruk av Webasto selv om hovedstrømbryter for start er slått av?

Dette er koblet korrekt, for å unngå at man skrur av strømmen til varmeren mens den er i drift, og i verste fall ødelegge den.

Du kan jo koble om hvis du er redd for å tappe ned batteriet, og bare ikke stenge av mens varmeren går, kan jo og sjekke ut hvor mange mA varmeren trekker ved å stå med spenning på uten å være i drift.

Kanskje du har eget startbatteri, og directsupply henter strøm frå forbruksbatteri ?  Det ville vert det normale.  Sjekk opp i det.

Ellers er det heilt greit at webasto er koblet direkte saman med anna utstyr, sjølv om eg aldri ville hatt ei slik løysing. Hovedbryter skal slå av alt spør du meg. Er det behov for strøm til minne eller vannalarm el så hadde eg lagt det til eige batteri med vsr lading. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...