Jump to content

Kartformat og Kosterkartet?

Patton

Recommended Posts

Noen som vet hvilket kartformat sjøkartet (papir) over Kosters södra skärgård er i? WGS 84 er jo dagens standard, men det står ikke oppgitt noe på kartet. Har kjøpt papirkartet i dag og vurderer om jeg skal scanne det, for så å legge det inn i et kartprogram.

Kartet er skala 1:15 000, utgaven er fra feb 1996 og utgitt av Nautiska publikasjoner 1. gang i 1995.

Mvh Patton

Hvis det er et svensk kart fra 1996 vil jeg tro det er Europeisk Datum av 1950.

Hei.

Absolutt nei! De fleste svenske kart fra den tiden var i RG 90. Svenskene har omtrent ikke brukt EU 50. Som min gamle lærer på realskolen (det var noe som het det lenge før videregående ol.) før jeg tok artium sa: "Du skal ikke tro gutt, du skal vite!"

Har forøvrig sent mail for å få greie på dette. Har selv dette utmerkede kartet. Et tilsvarende fra samme forlag finnes også for området innenfor Kärringön. Kommer med tilbakemelding når jeg får svar på mail

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

det kan vara WGS 84 !

ta ut några positioner på kända platser typ fyrar og jämför med ett kart du vet er i WGS

det beste måste ju ändå vara att göra kalibreringen i WGS, så att du slipper stelle om GPSn bara

för att du går in i området, allt annet runtikring er ju WGS !

(sen skulle ju jag ta det lite försiktigt med att köra på plotter inn i det området !!!)

S/Y Gunga Din

Jeg har også undret meg stort over formatet på dette kartet - så jeg ser frem til svaret.

Ved sammenligning er det enkelt å se at gradnettet på dette ikke stemmer overens med andre WGS-84 kart.

Strekene er ca. 180 meter feil om jeg husker riktig! Og 180 meter er myyye ute i

den tildels vanskelig navigerbare - men å så vidunderlige - skjærgården.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

ja er det så stort avvik då er det nog RT38 alt RT90, kosterkartet er ju ett privat framtaget

sjökart som til og med kan vara baserat på flygfoto alt landkarta!

men hur som helst så måste man ju finna några 'kända punkter" för att kalibrera, dess kan man ju

ta ut fra ett annat wgs-kart !

för jag inbillar mig att OZI eller Fugawi använder ren interpolering mellan punkterna!

Har själv två olika 'specialer' över kosterskärgården i A0- format

det ena togs fram före kriget, det var så detaljerat att militären konfiskerade det under kriget

för att tyskarna ikke skulle få tag på det ! det har en mängd enslinjer o mej utritade !

dom som ritade det, fikk det tilbake efter kriget og kunde fortsätta sitt arbete.

det andra er från -84 og er en förfining av det fra kriget !

tror faktiskt att dessa två ligger til grund för det från Nautiska Publikationer, som vi nu diskuterer.

S/Y Gunga Din

Avviket ligger mellom 200 og 350 meter.

Har ikke de nøyaktige transformasjonsparametrene.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå ble jeg litt svett gitt...

Sikkert et dumt spørsmål i denne forbindelse - som nybakt Plotter/C-map bruker av året.

Man kan vel stole på at alle kartene på den kartbrikken man har er i samme WGS-84 format?

Jeg mener - plotteren kan vel ikke "finne på" å dra frem f.eks. dette specialkartet i et annet format uten at jeg er klar over det?

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Nå ble jeg litt svett gitt...Jeg mener - plotteren kan vel ikke "finne på" å  dra frem f.eks. dette specialkartet i et annet format uten at jeg er klar over det?

Neida, plotteren viser kartene i WGS84 koordinater uansett hva grunnlaget var da kartet ble digitalisert. Dette gjelder i hvert fall for de plotterne som anvender C-map kart. Og når det gjelder C-map kart, så bruker de kun offisielle kart som grunnlag for sine digitale kart. Dermed er neppe dette kaktet fra Nautiske publicationer med som grunnlag for deres kart. Hvilke kart som ligger til grunn for de forskjellige C-map kartene, kan en forøvrig se på C-map sine nettsider. Hva kartnykommere på markedet som f.eks. Blue Chart gjør, vet jeg ikke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Man kan vel stole på at alle kartene på den kartbrikken man har er i samme WGS-84 format?

<{POST_SNAPBACK}>

Plotteren og det elektroniske kartet har som sådan ikke noe format.

Den viser hva du setter den opp til å vise.

Bilde

Her er den satt opp til et koordinatsystem som viser X og Y i meter basert på RT90 som datum.

Men husk at den konverterer posisjonen både på kartet, båten din og cursor. Kjører du rundt i plotteren blir det innbyrdes riktig allikevel så lenge du ikke tar en posisjon fra plotteren og setter den ut i et annet kart.

Men på vest, sørvest sida av Koster ville jeg vært svært forsiktig med å stole på noe annet enn sakte fart og øya. Litt av ei paddemark.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...