adeneo
Vrod skrev for 6 timer siden:...vet du hvor mye en assistanse koster stort sett ellers i Europa da er det stort sett 10% av båtens verdi som er prisen og du kommer ikke under 50000,-kr for den minste assistansen de rykker ut på. Vi er heldige som har så mange dyktige folk i beredskap som RS har som mannskap.
Nå kjenner ikke jeg reglene i alle mulige land, men i Sverige er vel SAR finansiert gjennom skatt på den kommersielle skipstrafikken og styrt av Sjöfartsverket, mens i Danmark er det militæret som utfører redningsoppdrag, så vidt jeg vet kostnadsfritt.
Jeg vet at SAR også er gratis i USA, så fremt det ikke er lokale myndigheter med særegne regler som utfører søk og redning.
Det er vel noen få stater som krever betalt for disse tjenestene så vidt jeg har fått med meg.
Det hadde dog vært særdeles interessant å vite i hvilke europeiske land man risikerer å måtte betale 10% av båtens verdi ved assistanse, ettersom det hørtes drøyt ut?
Med de prisene så antar jeg at det er snakk om SAR-operasjoner, å ikke at man må betale 10% av båtens verdi for assistanse dersom man går tom for diesel e.l.
Er forøvrig ikke medlem av RS selv, men kan ikke se at det er snylting, man betaler jo for Redningsselskapets tjenester dersom man skulle trenge dem, noe det ser ut til at RS tjener svært gode penger på.
Redningsoperasjoner betales jo uansett av den norske stat, slik at RS får pengene sine når de kalles inn av offentlig redningssentral, om den forulykkede er medlem eller ikke spiller ingen rolle.
RS sitter forøvrig på en liten formue, betaler sine ansatte særdeles godt, samtidig som de som betjener skøytene å gjør jobben i stor grad er frivillige.
Det er rett og slett ikke en organisasjon jeg er interessert i å støtte, selv om arbeidet som gjøres ute på sjøen er beundringsverdig.