adeneo
Vrod skrev for 2 timer siden:Er det mulig og skrive så mye og egentlig si at du ikke har greie på hva du skriver om
...skal du ha assistanse hvor slep er involvert må du belage deg på at de med rette kan forlange 10% av fartøyet i vederlag
...vel hvis du synes de sitter på en formue må du utdype det bedre når de må legge båter i opplag for at de ikke har penger til viktig service og vedlikehold
1. Jeg skriver jo at jeg ikke kjenner reglene i alle land, og derfor er interessert i å vite hvilke land som operer med slike priser på assistanse eller SAR-operasjoner?
2. Igjen, bergingslønn kan være opptil 10%, men jeg undres over hvilke land det er som krever bergingslønn for vanlig assistanse?
Bergingslønn er forøvrig vedtatt i Norsk lov også (Sjøloven).
Så vidt jeg vet har de fleste land et redningsapparat som skal svare til internasjonale avtaler, som i de aller fleste land betyr at redning på sjø er gratis.
Det er vel kun ved berging utført av private under stor fare for forlis at det enkelte ganger kreves bergingslønn.
3. Det er jo bare noen år siden RS hadde nesten en milliard kroner i verdier, jeg har ikke sjekket regnskapet for i fjor, men antar at de fremdeles sitter på enorme summer.