Jump to content

52 kilo motor på 11 fot RIB på daviter som tåler 200 kg/stk?

okeido

Recommended Posts

Ask skrev 31 minutes ago:

Hei

Vekta blir ikkje jamt fordelt.

Davidten på babord sida (om du har jolla rette vegen) får vesentleg større belastning enn davidten på babord sida.

Eg trur det går fint likevel.

Ask

Fins det riktig vei og? Vekta blir jo 90 kilo på en side kanskje 20 kilo på andre.. ?

14945312655961972243948.jpg

Hm.... Det er veldig få davitere som tåler 200 kg/stk, og Fairline 36 Turbo kom ikke standard med noen av dem. Nå veier nok ikke den aktuelle jolla noe slikt uansett. MEN Fairline 36 Turbo kom først med noen relativt spinkle daviter innfestinger (som jeg også hadde på min frem til i år) med to bolter inn over akterdekk og fire bolter nedover akterspeil, og kom med noen forsterkede i 87-88 (som er en del lengre nedover akterspeil). Jeg har byttet til disse sterke innfestingsbrakettene i år, samt oppgradert daviterne til Withall ED 16 (som tåler 85kg/stk), men registrerer fremdeles at akterspeilet på båten svikter litt mye når jeg henger i daviterne. Så jeg ser for meg å skru ned innredningen igjen og forsterke med glassfiber og epoxy for å gjøre området stivere. 

Før jeg gjorde endringen hadde jeg en RIB med rattkonsoll og 15 HK totakt hengende der. Det ble vel ca 55+20+43 kg pluss bensintank, fendre osv, samt at jeg hadde en kajakk på toppen. Og det gikk helt fint det - men det gjorde bare litt vondt i sjela og se på akterspeilet og davitene når det var litt grov sjø. Slet med at stroppene røk innimellom, så hvis du ikke har wire kan det være greit med solide stropper (f.eks fra fjellklatreavdelingen)

Så det stø iallefall 200 kilo på en så regner med er pr stykk,ene har nok godt i brygga en gang før min tid så litt skjev.

Prøvde å henge på de selv og merket ikke noe at det gå seg noe sted. Er vaier og vinsj da.så tror jeg tar 5 tonn spennsett og presser hele båten opp daviteren etter den er vinsjet på plass... Gruer meg til å se detta i grov sjø..

På vår båt er daviterne festet med kraftige bolter på toppen av akterspeilet, og ned på akterspeilet, på innsiden sitter en tilpasset tykk aluplate som boltene går igjennom med mutter på. Skal dette gi etter tror jeg daviteren knekker før festet i båten. Men det er nok i grenseland ang hva stroppene tåler. Så vist jeg skal krysse åpen sjø, kan det hende jeg jekker ned jolle og henger den på slep. Når jeg løfter jolla opp, fester jeg den med ekstra låsestropper, og letter litt på trykket på jekken. Da henger den fint.

På det bilde over med grand er feil innfestet. 

Tenker at nesten 70% gjør det feil. 

Riktig bruk er : 

1. De stengene yterst skal gå utenfor riben. 

2. Innfestinger i riben må være så korte at pølsene ligger opptil disse på begge sider. 

Da trenger dere ikke feste dem med noe annet, + at pendel effekten blir mye mindre og båt ( moderskipet tåler mer) 

i tillegg har man lett for og slippe ned båten i et nøds tilfelle. 

Bare et tips. (Vi gjore samme feil i mange år før noen viste oss det. ).. 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

RIBen må presses oppunder daviterne for å holde seg i ro. Blir minst belastning i fart om ting ikke beveger seg i det hele tatt.

Kommer til å gå fint det der. De er jo konstruert for å gjøre nettopp denne jobben. 

Viktigst er å alltid ha dreneringspluggen på jolla åpen - og aldri glemme det.

I tillegg til tipsene i de siste postene, synes jeg det er en god ide med en ekstra stropp i hver davit som sikring om et av båndene ryker. Ikke alltid jeg benytter dette, men om jeg skal gå større avstander eller det er litt bølger synes jeg det gir ekstra trygghet. Det er også enkelte som har fått laget støttestag som går ned til badeplattformen. Kunne selv tenkt meg dette siden akterspeilet beveger seg ubehagelig mye i litt bølger selv uten motor på riben.

Jeg har en AVON jolle på L380 veier vel 164 kg + motor på 58 går fint hos meg har kjørt i skikkelig uvær hvor jolla fylte seg med vann da jeg hadde glemt å ta ut pluggen til selvlenser. Da ble det litt utrivelig og en del bekymringer under transporten over rakke, men daviter tålte heldigvis belastningen. Tror ikke du skal bekymre deg for dine daviter. Bare husk og sveiv den helt opp slik at pongtongene har god motstand mot daviter for og unngå pendling.

21092011127.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

okeido skrev for 9 timer siden:

Ja gikk greit å heise opp med motor må tilpasse festene litt så blir det vel bra.9.9 tohatsu veier vel ikke 58 kilo,eller er det med bensin?

Ups glemte full tank ja.. uten bensin tanken ca 36 kg men så har jeg lang stamme i tillegg.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...