Jump to content

Seilbåt raskere enn motorbåt på lange distanser

Sun Flyer

Recommended Posts

Synes det er litt kult at noen ser på motorbåt og rekorder. Må jo være en mer behagelig tur, de går jo utenom stormbeltene, mens seilbåtene går i stormbeltene. Selv om jeg er en seiler tror jeg at jeg hadde valgt motorbåten her, tropene er mer behagelig enn sørishavet.

Motorbåter er generelt dårlige på lange distanser. Ikke bare problem med drivstofftilførsel, også at det er kjedelig. Veldig få motorbåter som seiler over til Skotland for eksempel.

Thomas Coville satte ny singlehanded verdensrekord i fjor, kom rundt på 49 døgn og noen timer. Det er så imponerende at jeg ikke finner ord.

Båten er 31 meter lang og 21 meter bred. Seilene veier opp mot 150 kg per stk, og alt dette må han håndtere alene. Seilarealet er på maks nesten 700m2. 

Snittfart var ca 23 knop (over 50 døgn....)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette gjelder også på normale langdistanser som vi hvermansen også kommer borti. Min forrige båt, "Sun Flyer" en jeanneau sun fast 43 brukte 14 dager fra Gibraltar til Bergen inkludert 3 liggedager for vedlikehold/reperasjoner. Hadde neppe gått med motorbåt i samme størrelse. Brukte også 30 liter diesel og 48 timer på en leveringstur fra bergen til horten med samme båten i normalt sommervær. Glad jeg ikke har en sånn treg motorbåt. :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...