Jump to content

Erfaringer med ATI beredere fra Maritim?

mmosberg

Recommended Posts

Vurderer å sette inn en ATI 30 ltr bereder for å øke vv kapasiteten i båten. Står nå i en Isotemp 22 ltr som har stått i siden den var ny. Hadde egentlig lyst til å øke til 40 ltr, men det går ikke pga enten for stor diameter eller lengde på forskjellige modeller.

Men ATI 30 literen skal gå greit inn. Det blir jo bare 8 ltr mer varmtvann, men på den annen side er det nærmere 40% økning. Noen som har ATI og kan si noe om funksjonalitet og varmetap?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Jeg hadde en ATI bereder i den forrige båten min og var fornøyd med den vil tippe den var på samme size og blei fort varm og synes ikke varmetapet var stort eneste jeg fikk problem med var overheatsikring som jeg byttet men nå vet jeg ikke hvor gammel berederen var og etter det så fungerte den helt supert både på kolbe og motorvarme.

Nå kommer sommeren?

Det koster noen kroner, men en dieselvannvarmer er det som funker best. Da har du varmtvann så lenge du har ferskvann. Er litt jobb å installere, og koster mer enn ny tank. Fordelen er at du kan beholde den tanken du har og du blir mye mer fornøyd. Da kan du ligge flere dager i uthavn og fortsatt ha varmtvann til det du ønsker. 

Maritim har ATI beredere i to varianter/kvaliteter. Hvis du tenker ha båten en stund ville jeg ha gått for den varianten med rustfri innvendig tank. De selger også en variant der den innvendige tanken består av emaljert stål, noe billigere, men også mindre holdbar.

Hadde en bereder med emaljert innvendig tank selv inntil i fjor sommer (ikke ATI, men et annet merke). Satt der og skulle ta meg en matbit og ble plutselig avbrutt av et kraftig smell! Kunne fått hjerteinfarkt av mindre.. Det viste seg at berederen plutselig hadde sprukket helt opp og tømt seg slik at sikringen gikk og jeg ble sittende i en sky med damp. Det ble ikke noe dusjing den kvelden. Byttet den gamle tanken ut med en rustfri variant fra Isotemp (den skulle være den beste i følge diverse tester jeg fikk kloa i), har ikke lyst å risikere mer rust i berederen igjen med det første. Den gamle tanken var jevnt over gravrusten kunne jeg se da jeg reiv av de ytre plastdekslene, så skal ikke ha noe emaljert tank igjen, det er i alle fall sikkert.

Takk for svar. Det er en ATI 30 ltr med i rustfri utførelse jeg vurderer. Ser at ATI opererer med et estimert varmetap på 1 grad pr time. Jeg tror Isotemp opererer med 0,33 grader pr time. Klarer ikke helt å bestemme meg for om denne investeringen er verdt pengene. Jeg må tygge på det. Et annet alternativ er å anskaffe et lite aggregat. El kolben i min eksisterende Isotemp på 22 ltr er på 750w. Et 1000w aggregat fra Kipor eller Biltema vil være nok til å fyre kolben og lade batteriene i båten. Valgets kval...... ?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Vurderte både ATI, Quick og Isotemp i fjor, men landet på den siste da det er greit å ha varmtvannet så lenge som mulig. Sist jeg var ute kunne jeg ta meg en god og varm dusj kvelden etter ankomst, nesten helt utrolig. Det var fremdeles lunk søndags morgen også, men da hadde nok ikke dusjen blitt like lang :lol: Koster litt mer med Isotemp, så ville jo sett an bruken etter hva du trenger, et aggregat er jo også en løsning. Med slikt får du også ladet batteriene, og det er aldri feil:smiley:

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...