Jump to content

Nå finnes det bølgevarsel for hele kysten

Lars H.

Recommended Posts

Denne forstod jeg ikke. Hvordan måler de dette? Her jeg sitter og ser på sjøen i Grimstad skal det ifølge den varslingen være signifikant bølgehøyde på ca 1 meter, og maks høyde på nesten 2. Det må være såkalte "freak waves" de snakker om da. For her er det maks 30 cm signifikant og opp mot 60 cm maks høyde tenker jeg.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

At det ikke legges vekt på vindstyrke og retning, er vel greit for et bølgevarsel? Varslet for bølgehøyde er ikke for havnen i Grimstad, men for leden utenfor markert med blå strek som du klikker på for å få opp data. Slik har i hvert fall jeg forstått det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 23 minutes ago:

At det ikke legges vekt på vindstyrke og retning, er vel greit for et bølgevarsel? Varslet for bølgehøyde er ikke for havnen i Grimstad, men for leden utenfor markert med blå strek som du klikker på for å få opp data. Slik har i hvert fall jeg forstått det.

Veldig greit med både vind retning og styrke, sammen med bølge retningen.

Bølgende blir ganske annerledes til havs i forhold til hvor vinden kommer fra, og dens styrke..

samme gjelder strøm retningen..

Ser der er vindretning og styrke på Plattform ikonene.. så de har tatt det med..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Lars H. skrev 23 minutes ago:

Enig i at det er leden de viser. Men det er den jeg sitter og ser på. Dersom det blir signifiikant 30 cm bølger i Grimstad havn, med maks på 60 cm tror jeg det blir ramaskrik. Det er vel kun en sjelden gang i blant etter en hekkbølgegeneral at slike tilstander forekommer innerst i Grimstad havn - og da med påfølgende sterk banning (noe som er enda mer sjelden kost i Grimstad)  :)

Tror heller ikke den bølgevarslingen varsler hekkbølgegeneraler?

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Fantino skrev 5 minutes ago:

Denne er helt genial, men er vel lansert tidligere? (Ikke i dag altså). Har brukt den en stund, bla for å finne ut hvordan det lå an på Sletta og i Boknafjorden i påsken etter en natt med kraftig NV. Timet passeringen ift varsel og det virket temmelig pålitelig. 

Det som er nytt, er at varslet gjelder hele kysten som NRK skriver.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Barentswatch er solide med tanke på opplevd bølgehøyde i forhold til varsel.  Jeg bruker den veldig mye på turene mine.  Setter stor pris på den muligheten.  Sammen med appen kystvær. Da får du vindobservasjon i øyeblikket.  Når du da sammenholder det med varsel, får du en god pekepinn på forholdene.  Likevel blir en ofte overasket på noen av havstrekkene. 

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...