Jump to content

Ampert da tyveri fra båter på Bergen havn ble oppdaget

Gudrun

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Bertramsen skrev 33 minutes ago:

Moralister er folk uten egne liv, som egentlig bare moraliserer fordi de er så misunnelige på folk som faktisk opplever ting selv. Nitrist...! :thumbsdown:

Før du kaster rundt deg med begrep. Moralisme er en moralsk vurdering, som regel negativ, med alt for svak begrunnelse. 

Å si at noe er rett eller galt er ikke moraliserende hvis det er godt begrunnet. Å si at det er galt å utøve vold mot andre på det grunnlaget som er beskrevet i denne tråden er ikke en svakt begrunnet vurdering. Å si at det er galt å oppfordre til vold mot andre er ikke en svakt begrunnet vurdering. 

Ikke noe av dette er moralisme. 

-----

Men derimot er det veldig enkelt å hive rundt seg med begreper som ren hersketeknikk når en har havnet på "feil side" i sin egen vurdering. Det er faktisk både lov og riktig å si at noe er galt når det faktisk er galt. Ett tydelig tegn på at noen er på solid retrett er når de roper "moralister" på vei ut døra. 

Hiv på noen påstander om misunnelse, og at de må ha fattige liv så er klisjeen komplett og vakker :-) Takk Bertramen, du fikk med alt på en kortfattet og grei måte. 

Guest Avmønstret#
Bertramsen skrev 22 minutes ago:

Og du gikk rett i fella....som vanlig. :wink:

Og fellen var att..? Skal vi gjette... førstemann som svarer er en moralist, etter din innholdsløse bruk av begrepet? 

Kjempestilig felle :-), eh..  Hva med å skrive noe du faktisk mener, noe konkret, uten vanskelige begrep som du ikke forstår og bruker feil?

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Som Worry II sier, en må dessverre tenke preventivt, kanskje særlig når en ligger i bynære/sentrumsnære havner. 

--

Jeg har muligens pådratt meg yrkesskade men som regel kjenner jeg igjen "typen" på langt hold og da er øynene det beste preventive verktøyet en har. Gjør det tydelig, men blikk, at en har lagt merke til personen. Opplevde en gang i gjestehavna i Stavern at en "type" gikk bryggene mens han speidet, akkurat det er veldig lett å se, at folk speider etter muligheter. Satt i båten og fulgte han med øynene til han så at jeg så, da snudde han ganske kjapt og sendte et blitt av irritasjon og et lite glis på vei tilbake. 

Og ja, jeg låste båten før vi gikk i land, pleier som regel ikke å gjøre det...

Her tror jeg at Pinkvin har god innsikt og et godt poeng til etterfølgelse. Følg litt med på folk, hils gjerne og vis at du føler med på det som skjer rundt deg. Sure Nordmenn er det nok av. 

Fellen var at du tydeligvis følte deg truffet, Pinkvin. Moral er noe fint når man holder det på innsiden. Når man begynner å skryte av den, pålegge andre den eller rett og slett  opptre som om man mener at man har bedre moral enn andre, så er det moralisme. Og bryr man seg for mye om hva andre mennesker gjør, så er det et rimelig sikkert tegn på at man har for lite å ta seg til selv. Det vet de fleste.

Jeg hadde innbrudd i båten for noen år siden. En våken persom oppdaget dette, og ringte politiet. De kom, og arresterte gjerningspersonen mens han holdt på ombord hos meg. Altså, offentlig polititjenestefolk som vitner, tar gjerningsmannen på fersken. Den praktiske konsekvensen av det var jeg måtte bruke mye tid på anmeldelse, forsikring osv, før østeurpeeren ble sluppet fri og saken henlagt med bakgrunn i at "det var vanskelig å identifisere gjerningsmannen". Flere her snakker om å respektere lover osv, men jeg er usikker på om politiet her egentlig fulgte sin del av loven - gjerningspersonen var i varetekt, tatt på fersken, med polititjenestefolk som vitner. Når en slik sak henlegges i stedet for å oppklares med reaksjon, blir man jo litt usikker på hva slags lover og regler som egentlig gjelder i dette landet. Politiet gav meg, til egen irritasjon hos meg, bot for å kjøre forbi en trailer som la seg ut i krabbefeltet i en lang motbakke. Det hadde politiet masse folk til på en overtidsbetalt søndag, men å fullføre innbruddssaken med gjerningsmannen allerede i varetekt var altså utenfor hva som var gjennomførbart. 

Om jeg hadde kommet over en som forsynte seg I båten min,hadde jeg vurdert kjøttvekten,og den måtte gått kraftig I min disfavør om ikke vedkommende hadde fått seg en midt på trynet.

Andre får sitte og dikkedere med dem inne på et kontor med full betaling.

Så enkelt.

nordan family 27 skrev for 6 timer siden:

Jeg hadde innbrudd i båten for noen år siden. En våken persom oppdaget dette, og ringte politiet. De kom, og arresterte gjerningspersonen mens han holdt på ombord hos meg. Altså, offentlig polititjenestefolk som vitner, tar gjerningsmannen på fersken. Den praktiske konsekvensen av det var jeg måtte bruke mye tid på anmeldelse, forsikring osv, før østeurpeeren ble sluppet fri og saken henlagt med bakgrunn i at "det var vanskelig å identifisere gjerningsmannen". Flere her snakker om å respektere lover osv, men jeg er usikker på om politiet her egentlig fulgte sin del av loven - gjerningspersonen var i varetekt, tatt på fersken, med polititjenestefolk som vitner. Når en slik sak henlegges i stedet for å oppklares med reaksjon, blir man jo litt usikker på hva slags lover og regler som egentlig gjelder i dette landet. Politiet gav meg, til egen irritasjon hos meg, bot for å kjøre forbi en trailer som la seg ut i krabbefeltet i en lang motbakke. Det hadde politiet masse folk til på en overtidsbetalt søndag, men å fullføre innbruddssaken med gjerningsmannen allerede i varetekt var altså utenfor hva som var gjennomførbart. 

Jeg har ikke opplevd det du har der men fått en og annen trafikk bot så når de henlegger saker som er så klare er det lov og lure , at faren da er stor for at man vil reagere på en annen måte hvis man da skulle oppleve noe lignende vil jo også være normalt.

Nå kommer sommeren?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...