
StorStas
... og til det egentlige spørsmålet ditt...
Den AGM banken du nevner, har sannsynligvis en samlet CCA på rundt 4000A, og tar til seg mer enn 800A ladestrøm om du tømmer den helt (til 10.5V) og deretter lader med en helt syk dynamo og riktig spenning (type 14.4V). Så der kan det gå mye strøm ja. Nå pleier produsentene av AGM å oppgi maks ladestrøm til batteriene sine, og den ligger gjerne på 20-30% av kapasiteten, altså 80-120A i dette tilfellet. Har man en litt kraftig dynamo sånn som den 165A Balmar'en din, så kan den altså levere noe mer enn hva batteriene er spec'et for. Da skal man egentlig begrense dynamoen hvis man vil holde seg helt innenfor spec, men det er et lite sidespor.
Størrelsen på startbatteriet har du ikke sagt noe om, men jeg tipper det er en god del mindre enn forbruksbanken. Et mindre batteri tar typisk til seg mindre strøm enn et større batteri, og i tillegg så blir jo ikke startbatteriet tappet særlig langt ned. Det er derfor sjelden eller aldri at startbatteriet vil ta til seg stor ladestrøm slik som forbruksbanken.
Hvis du kobler dynamokabelen rett på forbruksbanken med grove kabler, så kan det altså gå mye strøm direkte dit. Kobler du så et VSR videre til startbatteriet, og har "sense" på forbruk, så vil startbatteriet ta til seg litt (men altså ikke mye) strøm, når du lader. Da går det lite strøm gjennom VSR.
Kobler du andre veien, med dynamokabelen rett til startbatteriet, så tar startbatteriet fremdeles ikke til seg mye strøm. Men forbruksbanken din kan være like "sulten" som før, og da må den strømmen gå igjennom VSR for å komme til forbruksbatteriet. Og da kan det bli problemer, som index er inne på.
PS! Du bør uansett sikre den VSR'en med en passende sikring.