StorStas
Kjellg skrev 32 minutes ago:Btw, satt her om dagen og så på akkurat samme power supply som du har. Fant den på AliExpress. Fornøyd med den?
Jeg har vært veldig fornøyd med den, til mitt bruk. Bare greit å være klar over at dette er "low end" og derfor mer unøyaktig enn dyrere modeller. Folk med bakgrunn innen elektrofaget ville nok rynket på nesen av spec'en på denne .
Den har f.eks. en nøyaktighet på rundt 0,1V og 0,1A i displayet. Og den måler spenningen et eller annet sted inne i kretsen, så ved større strømstyrker så blir spenningen ute ved terminalene lavere enn hva man ser på displayet. Og som en konsekvens av dette spenningsfallet, så kan man oppleve at spenningen stiger inntil et par tidels volt når strømmen synker senere. Som den gjerne gjør til slutt når man lader batterier. Nå har jeg vent meg til det, så det går fint for min del. Jeg vet ikke hvilken prisklasse man evt. må opp i for å få noe som er helt bra her.
På den positive siden så yter den inntil 30A ved inntil 30V, altså inntil 900W, så den kan gi ganske bra med effekt.
Denne unøyaktigheten har ikke hatt noe som helst å si for meg, før jeg begynte å "leke" med lithium enkeltceller. Jeg ender nå ofte opp med å kontrollmåle spenningen med et bra multimeter, uten at det plager meg. Det har vært veldig nyttig og lærerikt å ha denne saken her, så om man vil ta "nerdingen" et skritt videre så er dette en bra greie å anskaffe seg .