Båtduden Startet 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2017 (redigert) Hei! Jeg kjøpte nylig båt etter flere år som "båtløs". På båten sitter en 150hk Yamaha 4takter. Jeg har knapt kjørt den i 10 timer, men motoren har nå fått en ulyd. Det høres nesten litt ut som en viftereim. Lyden kommer og går, men er kun hørbar ved lavt turtall, og kommer først når motoren er varm. Det virker også som turtallet faller lavere enn det skal (500rpm) i fri, og at den fusker litt. Motorlyset blinker også instrumentpanelet. Alt når motoren er blitt varm, når den er kald er alt som normalt. Noen ide om hva dette kan være? Video ligger vedlagt. Lyden er forøvrig ikke så høy som på videoen, men jeg har forsterket lyden så den er lettere å høre :) https://youtu.be/KoNuMGI2PqQ Redigert 12.Mai.2017 av Båtduden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Kjenner igjen den lyden fra min egen F150 (2007). Lyden kommer og går, og jeg gav opp å finne ut hva det var. Hadde den inne hos forhandler i høst, men akkurat når de testet var det ingen lyd. Som du sier, kun når motor er varm. Min mistanke gikk i retning av balanseakselen, men jeg vet ikke om 2012 har det problemet (google "yamaha f150 balancer shaft" eller "yamaha f150 balansaxel"). Nå endte historien for min del med at motoren ble stjålet i opplag, så problemet er overført til ny eier i Øst-Europa. JR Sitér dette innlegget Link to post
Båtduden Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Ja, har lest litt om det og lyden kan absolutt minne om det! Har forstått det kan bli rimelig dyrt om denne skulle ryke også. Jeg skal ha båten på service, men det innebærer at jeg må kjøre den 40 minutter for å komme dit. Noen ide om det et noen stor risiko? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Vil tro at den turen skulle gå bra. Men jeg trodde Yamaha hadde fikset problemet på seinere modeller enn den motoren jeg hadde. Du får utvide forsikringen med dekning for motorskade (hvis du ikke har allerede)... -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Båtduden Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Det er dessverre ikke mulig å ha motorskadeforsikring hos selskapet jeg benytter meg av :( Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Gjensidige har på sin "Båt Pluss". Oppgraderte til den under tvil når jeg byttet motor nå. Disse moderne utenbordsmotorne kan jo gå i tusenvis av timer uten feil, så jeg vet ikke hvor nødvendig det er. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Hadde en F225 med lyd som lignet din. Da var det en ekstra simmering, eller tettering rundt aksling under motor. Kom til å spraye fra undersiden, og da var lyden borte en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Båtduden Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Okei, takk! Skal sjekke det ut :) Snakket med en Yamaha-repratør i statene, og han holdt også en knapp på balanseakselen. Blir litt stresset, håper ikke noe skade har oppstått allerede... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.