Jump to content

2012 Yamaha 4-takt 150hk, vifterem-aktig ulyd når varm

Båtduden

Recommended Posts

Hei! Jeg kjøpte nylig båt etter flere år som "båtløs". På båten sitter en 150hk Yamaha 4takter.

Jeg har knapt kjørt den i 10 timer, men motoren har nå fått en ulyd. Det høres nesten litt ut som en viftereim. Lyden kommer og går, men er kun hørbar ved lavt turtall, og kommer først når motoren er varm. Det virker også som turtallet faller lavere enn det skal (500rpm) i fri, og at den fusker litt. Motorlyset blinker også instrumentpanelet. Alt når motoren er blitt varm, når den er kald er alt som normalt.

Noen ide om hva dette kan være? Video ligger vedlagt. Lyden er forøvrig ikke så høy som på videoen, men jeg har forsterket lyden så den er lettere å høre :)

https://youtu.be/KoNuMGI2PqQ

Redigert av Båtduden (see edit history)

Kjenner igjen den lyden fra min egen F150 (2007). Lyden kommer og går, og jeg gav opp å finne ut hva det var. Hadde den inne hos forhandler i høst, men akkurat når de testet var det ingen lyd. Som du sier, kun når motor er varm. Min mistanke gikk i retning av balanseakselen, men jeg vet ikke om 2012 har det problemet (google "yamaha f150 balancer shaft" eller "yamaha f150 balansaxel").

Nå endte historien for min del med at motoren ble stjålet i opplag, så problemet er overført til ny eier i Øst-Europa.

JR

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...