Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Jeg går ut fra at du mener 'jib preventer'? I så fall er den generelle anbefalingen at preventertauet skal festes bak på bommen og gå så langt forut som mulig. Grunnen er at både tauet og bommen skal få så lav belastning som mulig.

 

Her ser du enden av bommen på Hulda. Den er fra Selden og har lengde 5 meter. 5918afcb8763e_060813007.jpg.d41045e9b78ce3c6f5635038b8c297fc.jpg

 

Riktignok er bommen i dette tilfellet brukt for å heise ut en 60 kg girkasse. Men i enden av bommen henger et rødt tau med en sjakkel. Dette festet kan både brukes som preventer og som feste for storseilskjøtet.

 

Om mangel av et slikt beslag kan betraktes som en mangel er heller tvilsomt. Hva jeg imidlertid over tid har oppdaget, er at mange 'kvalitetsbåter i segmentet priskonkurranse' mangler vesentlige detaljer som var helt vanlige før i tiden. På en seiler jeg hadde for 55 år siden var det beslag for jib preventer. Og det var en brøkdelsrigget båt der bommen gikk aktenfor cockpit. Altså en meget lang bom relatert til båtens totale lengde. Men å diskutere saken med leverandøren, glem det. Beslaget hos meg er ikke i støpejern, men i støpt aluminium.

Hulda

Hulda

Jeg går ut fra at du mener 'jib preventer'? I så fall er den generelle anbefalingen at preventertauet skal festes bak på bommen og gå så langt forut som mulig. Grunnen er at både tauet og bommen skal få så lav belastning som mulig.

 

Her ser du enden av bommen på Hulda. Den er fra Selden og har lengde 5 meter. 5918afcb8763e_060813007.jpg.d41045e9b78ce3c6f5635038b8c297fc.jpg

 

Riktignok er bommen i dette tilfellet brukt for å heise ut en 60 kg girkasse. Men i enden av bommen henger et rødt tau med en sjakke. Dette festet kan både brukes som preventer og som feste for storseilskjøtet.

 

Om mangel av et slikt beslag kan betraktes som en mangel er heller tvilsomt. Hva jeg imidlertid over tid har oppdaget, er at mange 'kvalitetsbåter i segmentet priskonkurranse' mangler vesentlige detaljer som var helt vanlige før i tiden. På en seiler jeg hadde for 55 år siden var det beslag for jib preventer. Og det var en brøkdelsrigget båt der bommen gikk aktenfor cockpit. Altså en meget lang bom relatert til båtens totale lengde. Men å diskutere saken med leverandøren, glem det. Beslaget hos meg er ikke i støpejern, men i støpt aluminium.

Hulda

Hulda

Jeg går ut fra at du mener 'jib preventer'? I så fall er den generelle anbefalingen at preventertauet skal festes bak på bommen og gå så langt forut som mulig. Grunnen er at både tauet og bommen skal få så lav belastning som mulig.

 

Her ser du enden av bommen på Hulda. Den er fra Selden og har lengde  meter. 5918afcb8763e_060813007.jpg.d41045e9b78ce3c6f5635038b8c297fc.jpg

 

Riktignok er bommen i dette tilfellet brukt for å heise ut en 60 kg girkasse. Men i enden av bommen henger et rødt tau med en sjakke. Dette festet kan både brukes som preventer og som feste for storseilskjøtet.

 

Om mangel av et slikt beslag kan betraktes som en mangel er heller tvilsomt. Hva jeg imidlertid over tid har oppdaget, er at mange 'kvalitetsbåter i segmentet priskonkurranse' mangler vesentlige detaljer som var helt vanlige før i tiden. På en seiler jeg hadde for 55 år siden var det beslag for jib preventer. Og det var en brøkdelsrigget båt der bommen gikk aktenfor cockpit. Altså en meget lang bom relatert til båtens totale lengde. Men å diskutere saken med leverandøren, glem det. Beslaget hos meg er ikke i støpejern, men i støpt aluminium.



×
×
  • Create New...