Jump to content

NB 800 - Verdt prisen?

Fisken

Recommended Posts

Hei. Vi er førstegangs båtkjøpere og synes det er vanskelig å vite hva brukte båter er verdt og hva en skal by. Båten vi har sett på er en NB 800, 97 modell. Båten er fint holdt, innvendig ser den nærmest ny ut. Motor er Yanmar 135 hk(730 t), marsjfart 15-16 knop. Båten har ikke baugpropell og kun en diseseltank. Det følger med GPS, ekkolodd, VHS og ny kalesje.

Hva vil være en fornuftig pris for denne båten? Prisforlangende er 730.000. Vi synes dette virker veldig høyt for en 8 år gammel båt med denne motorstørrelsen.

Finnes det noen erfarne båtkjøpere som kan gi oss råd?

Hilsen Fisken :fishing:

Bruktbåt er veldig dyrt nå. Snakket med en som hadde solgt en skilsø 750CC med 105hk Volvo for 349 000,det er 100 000 mere enn den båten kostet ny i 1987 det :eek: Sinnsykt som Idol deltagerene sier.

Hør med Båtmeglerene i ditt distrikt hva pris du må regne med å betale for en slik båt. Og på Finn.no kan du jo sjekke nivået selv.

Litt rart at bruktbåtprisene fortsatt holder så høye og ser ut til å stige. Jeg følger daglig med på Finn.no og det er jo nesten 200 nye båter til salgs hver dag. Hadde jeg skulle kjøpt bruktbåt så hadde jeg hatt mye mere å velge imellom en da jeg kjøpte båt sist i 2000/2001. Dessuten så skulle man ikke tro at været så langt i sommer har bidratt til at prisene skulle stige, heller tvert om.

Hvis du liker båten og den har ligget for salg en stund kan du jo prøve deg med et bud på 650 000,- og se hva som skjer. Du skader jo ikke å prøve hvis du er interessert i båten. Min mening er at selger ofte har alt for høye forventninger om pris. Lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Ja,at forventningene er høye er så. Men er det lite brukt av typen du er ute etter så er det selgers som har overtaket. En kamerat solgte nettopp en Nordan med tap pga mange båter i markedet,dieselmotor var billigere, så han gikk ned for å slippe å sitte med den lenger.

På Finn får jeg bare opp 1 NB 800 og det er antagelig båten det er snakk om her. Ny båt,men med 220 hk koster 1,2 mill, så sånn sett er prisforlangende ikke helt vilt. Det går an å by feks 650 og godtar ikke selger det så er det bare å spørre om et motbud. Jeg tror du må ganske nært 700 for båten.

Redigert av thor (see edit history)

Hvis jeg var interessert i båten, så ville jeg, som også andre her har foreslått, gitt et bud på en fornuftig sum. Dersom selger ikke godtar, så ligg på været og følg med. Blir båten ikke solgt, så er prisen definitivt for høy. Båten er verd akkurat det markedet der og da er villig til å gi. Ikke la selger alene bestemme pris. Det er mye båter til salgs, og det dukker alltid opp andre interessante objekter. Det er nok ikke alltid lurt å kaste seg over "den første og beste".

Jeg har trålet markedet i lengre tid og har sett flere NB 800. Den du nevner er klart den dyreste. Min vurdering er at 730 for denne båten er altfor mye. Jeg kjenner ikke båten så godt så jeg kan ikke si om den kan være verd prisen så rent produktmessig, men mener det har blitt solgt flere det siste året til betydelig laverer priser.

Jeg ville nok heller gått på en 820 Combi som ikke er langt fra denne prisen og som er betydelig mer moderne.

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=19773

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...