GeirKS Startet 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2003 Hei, hva slags fett anbefales til seilbåtvinsjer? Jeg vil helst unngå små og dyre tuber med "spesialfett". GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Vannfast fett er det beste, kan du få det syrefritt så er det enda bedre. En ting til, smør vinsjene dine hvert år. :smash:Det er ingen enkel sak å demontere en vinsj som har skåret seg p.g.a. ingen smøring, dyrt blir det fort også. :confused: Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Syrefri vasselin, billg og godt Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 ... hva slags fett anbefales til seilbåtvinsjer? Jeg vil helst unngå små og dyre tuber med "spesialfett". Watski fører noe de kaller winsj-fett. En del billigere enn Lewmars. Det er vel ikke så mye som går med hvert år, er det? Jeg innbiller meg at det er viktig at "fettet" eller "smøre-filmen" har en viss bære-evne, eller om du vil *trykkbestandighet*. Jeg bruker Vaselin til litt av hvert ombord, men jeg ville ikke hatt det på winsjene mine.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Her vil jeg ikke nøle med å anbefale Biltema sitt Molybdendisulfidfett, det er lithiumbasert og har vist seg å være både vannfast og aldringsbestandig. Det er godt egnet på både tannhjul, glideflater og rullende lagre. Prisen er knappe 20.- for en 100g tube og ca det doble for en 500 g patron som passer direkte i fettpressen. Kjør vinsjen full med dette fettet, så holder du vannet ute og har samtidig rikelig smurning i årevis fremover. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Hold fettet unna de små klikk-klakk tennene i vinsjen. Disse smører du med olje, ellers setter de seg fast. Har akkurat renset vinsjene på Columbien for dette. Kjøpte vinsjfett på Clas Ohlson, sikkert for dyrt.... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Her vil jeg ikke nøle med å anbefale Biltema sitt Molybdendisulfidfett, det er lithiumbasert og har vist seg å være både vannfast og aldringsbestandig. Det er godt egnet på både tannhjul, glideflater og rullende lagre. Prisen er knappe 20.- for en 100g tube og ca det doble for en 500 g patron som passer direkte i fettpressen. Kjør vinsjen full med dette fettet, så holder du vannet ute og har samtidig rikelig smurning i årevis fremover. Tror dette er et godt forslag å ha i mente den dagen jeg skal smøre ankerwinsjen min. Nå tror jeg GeirKS har skjøte-winsjene til "hyssingen ombord i seilbåten" i tankene. Disse er vel nesten for fin-mekanikk å regne, noe som Baat-Guru's bemerkning om å bruke olje på "klikk-klakk tennene" illustrerer. Det kan forresten være lurt å ha noen av disse i reserve, i alle fall trengs fjærene som holder disse i funksjon å byttes med jevne mellomrom. Jeg minnes å ha lest i "manualen" til Lewmar-winsjene mine at man skal ha "akkurat passe" med winsj-fett på. Da løper winsjene rimelig lett, og du får den litt myke murrende lyden til neste gang du steller winsjene om ett år. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 12.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Tror dette er et godt forslag å ha i mente den dagen jeg skal smøre ankerwinsjen min. Nå tror jeg GeirKS har skjøte-winsjene til "hyssingen ombord i seilbåten" i tankene. Disse er vel nesten for fin-mekanikk å regne, noe som Baat-Guru's bemerkning om å bruke olje på "klikk-klakk tennene" illustrerer. Det kan forresten være lurt å ha noen av disse i reserve, i alle fall trengs fjærene som holder disse i funksjon å byttes med jevne mellomrom. Jeg minnes å ha lest i "manualen" til Lewmar-winsjene mine at man skal ha "akkurat passe" med winsj-fett på. Da løper winsjene rimelig lett, og du får den litt myke murrende lyden til neste gang du steller winsjene om ett år. Grunnen til at det anbefales å ikke bruke for mye fett er at sand og skitt fester seg i fettet, tror jeg. De små "mothakene" har lett for å gå litt tregt hvis fettet er for tykt eller gammelt. Men finmekanikk??? Jeg skal ta et bilde... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Men finmekanikk??? Jeg skal ta et bilde... Alt er relativt, *finmekanikk* var myntet på Poseidon som har ståsted slepebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Grunnen til at det anbefales å ikke bruke for mye fett er at sand og skitt fester seg i fettet, tror jeg. De små "mothakene" har lett for å gå litt tregt hvis fettet er for tykt eller gammelt. Men finmekanikk??? Jeg skal ta et bilde... GeirKS Det med sand og skitt som fester i fettet er absolutt verd å være oppmerksom på, men det er mest fett av "vaselintype" som er utsatt - det virker som den reneste magnet på skitten. Dessuten er vel ikke vinsjen såååå åpen? Det lithiumbaserte fettet som jeg nevnte er også velegnet til finere mekanikk, blant annet fordi det holder slik en fin konsistens over lang tid, uten "aldring". Man slipper derfor å se at gammel grease ligger som en gammel goudaost ute i periferien, mens det som skal ha smurning går tørt i midten..... Jeg har også god erfaring med dette fettet i universalledd og lignende med fine nålelagre, som f.eks i drivakslingen i min gamle Rover 95. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roy Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Bare et lite tips...etter å ha greaset opp slike wincher en del ganger har jeg erfart at de små fjærene har en tendens til å sprette dit de ikke skal. Derfor bruker jeg å tre en pappkartong over winchen når jeg gjør dette, slik at delene blir fanget opp i den. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Jeg minnes å ha lest i "manualen" til Lewmar-winsjene mine at man skal ha "akkurat passe" med winsj-fett på. Da løper winsjene rimelig lett, og du får den litt myke murrende lyden til neste gang du steller winsjene om ett år. Her er manual for service på Lewmar vinsjer. Den ligger forøvrig i dokumentarkivet: http://www.lewmar.com/support/PDF/Winch_Se...vice_Manual.zip Klikk-Klakk tennene hos meg satt fulstendig fast. Jeg smurte dem opp med CRC, men bør sikkert bruke noe symaskinolje eller noe slik. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Årets vedlikehold; har noen benyttet denne? Lewmars originalfett / olje er ikke i handelen i nærheten. SLIDE MASTER WINCHFETT 50G Teflonbaserat fett helt fritt från silikon. Passar även för andra ändamål där gott ytskydd och minimum av friktion önskas.http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=21027 Evt. benytte strekkfiskolje til tappene, elelr tynnere maskinolje/symaskinolje? Spørs jo hvor viskøs/tyktflytende den originale er. Biltema eller Selden: http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Strekkfisk/Strekkfiskolje-2000024163/ http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=3392 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) BT har en tube som er god på vinsjen. Husker jaggu ikke hva den het. Noe på M.... Symaskinolje på tapp og fjær. Strekkfiskolje er vel strekkfiskolje. Seig, blank olje. Ser at Poseidon har nevnt den fra BT til vinsjer. Redigert 17.April.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Alltid brukt Biltema sitt molybdendisulfidfett på mine vinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.