Jump to content

Mercruiser D-tronic, lage verktøy for å lese av feilkoder?

LarsSO

Recommended Posts

Etter årets vinterlagring er det blitt noe feil med motoren.

Check engine lampa blinker og vil ikke gå over 2000rmp. 

Så her er det vell bare å begynne å feilsøke.

Rinda scan tool er nok beste alternativ men koster noen kroner.

I Manualen står det ganske godt beskrevet hvordan man skal lese av blink koder, men da med verktøy: Quicksilver Diagnostic Blink Code Tool, 91-854221
Dette verktøyet finner jeg ikke i salg noen steder.

Jeg har tidligere laget blink kode avleser til en gammel mercedes og har god erfaring med det, må holde tunga litt rett i munnen men ikke noe problem.

MEN dette er jo ikke mer enn en bryter og en diode, så det må gå å lage selv.

Er det noen som har lagd ett slikt verktøy, kjøpt ett eller noe lignende.

Har noen sett ett koblingsskjema over diagnosepluggen, så kan man kanskje finne ut av det selv.

Her står beskrevet hvordan det gjøres for 10 pins plugg

http://www.offshoreonly.com/forums/do-yourself-boating-budget/103342-make-marine-efi-code-tool-less-than-%241-00-a.html

Feil på Map sensor muligens, den har 2 målinger, trykk i manifold og tempratur mener jeg det var. Hvis motor måler feil på begge disse, struper den diesel mengde med 35% ut fra husken...

Du finner den store verksted manualen på nett(800 sider), der står det beskrevet hva som gir struping av motor og hvor mange % den struper. Kan evt sende deg denne på mail.

Ville forsøkt leid et rinda verktøy på verksted, eller få et verksted å kjøre en diagnose.

Gjenganger av feil er dyse nr 1 (kan bare være kontakt) og Map sensor.

Dyse nr 1 er ganske dyr..

Dyse 1 kan du enkelt sjekke ved og ohme med et multimeter rett på pinnene på dyse, skal være ca 100ohm.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Den store kloke boken på over 800 sider har jeg på både papir og elektronisk :) Men takk for tilbudet

Dyse 1 er tydeligvis nettopp byttet, for en defekt dyse 1 ligger i båtens delelager. Den som står på ble ohmet til ca 95 ohm, som er innenfor spek.

Boka sier at den kan få hardere gange hvis dyse 1 er defekt, grunnet noe med fortenningen. Min motor går helt fint og kan ikke høre noen unoter, bortsett fra at den muligens ryker litt mer enn den bruker.

MAP sensor har blitt utsatt for litt fukt fra en lekkasje i dekket. Temperatur føleren er langt utenfor spekk (viser minus 10 ved 25+).

Derfor antar jeg at det kan være noe i veien med trykksensoren og.

Før jeg gjør noe mer blir denne byttet. Koster ikke mer enn en mekaniker en time, og vil tro den uansett bør byttes grunnet missvisning på temp.

Men diagnoseutstyr kunne vært kjekt å ha tilgang på...

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...