EiSvIn
Har brukt og testet Embark gjennom sommeren. I fjor brukte jeg Navionics, så det er bare det jeg kan sammenligne med.
Positivt; jeg liker fargene og skjermvisningen veldig bra. Kartet er oversiktelig og lettlest, og behagelig å bruke.
MEN; jeg kommer neppe til å bruke Embark neste år med mindre dere gjør noe dramatisk med programmet. Det krasjer jo hele tiden! Zoomer du rundt, krasj.. Lager du en rute, krasj.. Lagrer du en waypoint, krasj..! Jeg har noen waypointer jeg rett og slett ga opp å lagre, det er grenser for hvor mange ganger man gidder å forsøke. Jeg har så langt aldri opplevd at Navionics har krasjet i det hele tatt.
I tillegg har den noen underlige egenskaper som gjør at jeg blir litt skeptisk. Funksjonen hvor man kan velge detaljer på dybdevisningen er genial - men ustabil.
Et eksempel:
Her er Horten (gjestehavn?) med alle detaljer:
Så setter jeg dybdevisning på 3 meter:
Fint, men 3.3 meter inne i havna har blitt borte, 3.6 meter på utsiden er der fremdeles.
Så drar jeg slideren litt frem og tilbake, og setter den tilbake til 3 meter:
Det er altså samme innstilling, men nå vises 3.3 meter inne i havna mens 3.6 meteren på utsiden er blitt borte.
Denne typen ustabilitet gjør at jeg blir svært skeptisk til hele programmet.
Forsøk på å lagre waypoint, her en OF bøye:
Trykker "hake" for å lagre - "hake" blir får en litt mørkere sirkel under, ingen ting skjer på 5 minutter. Klikker meg tilbake, og voila - ingenting er lagret. :-(
Nei, dessverre. Jeg syntes dette er et visuelt veldig bra program, men når det er så gjennomgående ustabilt klarer jeg ikke å stole på det. Og det blir noe annet neste år.
Edit: speldrande ny og oppdatert iPad.