Jump to content

Hvinelyd i helt ny Tohatsu 9,8 på gitt turtall

Obligatorisk

Recommended Posts

Hei! Har kjøpt meg en 9,8 påhengs med en lyd jeg ikke liker. Når jeg har et turtall der jolla planer akkurat, lager den en hvinelyd. På høyere turtall forsvnner den.

I fri ( uten gir innkoblet) er det ikke den lyden..

Noen som vet om denne hvinelyden er normalt?

I tillegg virker det som den går ut og inn av gir noen ganger i sving. Hvis jeg drar på max en liten stund, klarer jeg ikke fremprovosere at den "hopper ut og inn av gir".

- Jeg holder på å kjøre den inn..

Den lyden du hører er kam-reima som hviner. Det er en tannet gummireim som ligger helt oppunder plastdekselet på toppen.

Den kan gi fra seg slik lyd på noen turtall. Motoren din "hopper" neppe inn og ut av gear. Da ville du hør noen vanvittige smell i det den går i gear igjen.

Du sier det skjer i sving. Det gjør meg helt sikker på at propellen kaviterer. Det vil si at den trekker inn luft i tillegg til vann og motorens turtall øker til maks.

Tilt den inn ett eller to hakk på tiltepinnen så er du antagelig kvitt "problemet".

Redigert: Jeg har hatt samme motoren i flere sesonger, så lyden kjenner jeg til :-) Husk at denne reima skal skiftes etter et vist antall år/timer. Husker ikke hvor lenge.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis det ikke er en ny motor ville jeg byttet reima. Den koster ingen formue og om jeg ikke husker feil er den ganske enkel å skifte.

Tror bare du angriper det fra toppen og at det er merker der tannhjulene skal stå. Er du usikker få et verksted til å gjøre det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...