Jump to content

tolkning av vikepliktsreglene til sjøs


3rik

Recommended Posts

Før helgen var jeg og hentet en flytebrygge som jeg har kjøpt, og transporterte den selv med 30 foteren.

Manøvreringsegenskapene til båten ble derfor forsiktig sagt svært begrenset. Jeg holdt ca 3-4 knop hele veien.

For de som er kjent i Bergen, kjørte jeg sørover gjennom vatlestraumen.

 

Siden jeg skulle inn grimstadfjorden la jeg meg på østsiden ca 30m fra land. Første ubehagelige episoden var en 50-55 fots relativt ny princess som kom imot i ca 25-30 knop. Den skulle absolutt passere meg på høyre siden, selvom det er ca 100 meter plass på venstre. Virker som han nektet å endre kurs. Med det resulatat at den kom såpass nærmt at vannspruten fra princessen traff båten. dvs under 3 meter klaring. Jeg hadde ikke sjangs til å styre unna med den fart og manøvereringsegenskapene min båt hadde. Heldigvis ble det ingen skader på båt eller brygge, men båten rullet såpass mye at fenderlisten  ikke var langt unna vannskorpen. "Kapteinen" på båten snudde seg bare andre vei når jeg demonstrerte hva jeg syntes om oppførselen.

 

Når jeg hadde kommet meg etter hendelsen og fått opp igjen dampen kom jeg inn i grimstadfjorden. Her er god plass.

Jeg holdt stø kurs, og det kom to 60-70 fots militærbåter i halvplan motsatt kurs for meg. Plutselig snur de 90 grader 100meter  foran meg slik at de kommer fra min høyre side og var på kollisjonkurs. Jeg måtte snu ekvipasjen min  120 grader motsatt vei for å unngå både kollisjon og de heftige bølgene rett bak disse i halvplan. 

 

Så kommer jeg til mine spørsmål;

 

Man skal vike for nyttetrafikk. Men hva defineres egentlig som nyttetrafikk? Er man nyttetrafikk når man frakter en brygge?

 

Også har man denne;

Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt : Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere.

 

Her falt jeg innunder, men skal også nyttetrafikk vike for disse? Tenker da på disse to militærbåtene.

 

Førstemann i princessen har jeg uansett hengt opp på veggen for årets rævhål.

Link to post

Blir vanskelig for både Prinsesser og miltærbåter og forholde seg til deg vist du ikke hadde markør som viste at du slepte noe ..

 

Og vist du la deg på østsiden inn Grimstadfjorden, så lå du vel på feil side av leden inn, vist jeg husker riktig..

 

Men selvfølgelig helt unødvendig av han i Prinsessen og gå så nært, selv om sikkert markeringsbehovet var der..

Link to post

Hekkgeneraler, som er nybegynnere og totalt uerfarne, men konger å sjøen driter vel i alt av regler uansett.:boxing: Idioter finnes overallt.

Geir Kallevik skrev for 3 timer siden:

Du er ikke å regne som nyttetrafikk.

 

Ble det brukt signal som visete at du hadde nedsatt manøverevne eller hadde slep ?

 

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Nei hadde ikke trodd at jeg var å regne som nyttetrafikk, men lurer på hva som defineres som nyttetrafikk. Størrelse på fartøy? Fartøy eid av AS/EF el.l? Det er jo mange "fritidsbåter" som blir benyttet i næringsvirksomhet. Er disse nyttefartøy? Showline i Bergen feks, nyttefartøy?

 

Også er jeg usikker på hvilken regel som kommer først av  

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

og:

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv)

et seilfartøy,

 

 

I regel 18 a er ikke ordet nyttetrafikk nevnt.

 

 

Når man sleper, går man da i kategorien Lystfartøy eller "et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere"?

 

Så til merking av slep fra regel 27:

 

(g) Fartøy på mindre enn 12 meters lengde unntatt de som holder på med dykkerarbeider, behøver ikke å vise de lanternene og signalfigurene som er foreskrevet i denne regel.

 

Link to post
4 hours ago, Stein Erik said:

Håper du er klar over forbuds sonen i Grimstadfjorden!

Du har ikke lov til å ferdes nord for midten av fjorden. 

Der går en vaktbåt døgnet rundt for å håndheve forbudet.

 

 

Huffda, denne var jeg ikke klar over.  Dette burde kanskje samtlige nøste og båtplass-eiere i Mathopen og Bjørge, Håkonsvern Marina og alle som har tilhold i Bjørndalspollen vært opplyst om da de vil få problemer med dette forbudet.

Jeg har derimot hørt om 50-meters sonen rundt Marinebasen på håkonsvern og ammunisjonslageret på knappen, og den er jeg ganske langt unna her. 

Link to post

Så lenge du faktisk HAR begrenset evne til å manøvrere - så skal det markeres som nevnt tidligere, med kule, kjegle, kule. Andre fartøy skal da ta hensyn til det i sin navigasjon, OGSÅ nyttefartøy. Man har utrolig nok fortsatt vikeplikt for nyttefartøy som lystfartøy - men her vil nok normal folkeskikk tre inn. Yrkesskippere pleier ikke å være helt potte tette - det er som regel desverre forbeholdt oss lystbåtkapteiner... Og - størrelsen teller nok her...

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg har ikke funnet ut av om du har markert slepet med noe, og hvor lang du var totalt. Jeg vil ikke tro at en flytebrygge er særlig høy i vannet, og da kan det være vanskelig å få øye på for andre. For de som kommer møtende eller i skrå vinkel vil det uten merking være usynlig og farlig om du ikke hadde tilstrekkelig merking.

Link to post

Jeg har har herjet i båt i grimstadfjorden siden jeg var drittunge og kun sett denne vaktbåten en gang da amerikanske ubåter lå fortøyd ved Haakonsvern. Så det kan ikke være grenser de håndhever strengt, med mindre det har endret seg de siste årene. Jeg var mye inne i bjørndalspollen og fyllte på essoen der og.

 

Men dette er bare en digresjon da jeg aldri har noe å foreta meg på den siden av grimstadfjorden lenger, og geografi ikke vesentlig for vikepliktsspørsmålene:)

Link to post

Dette er skjerpet inn! Er ute døgnet rundt!

En liten grå vaktbåt.

Amerikanske atomubåter og andre ubåter er innom titt og ofte!

Har sett at de har stoppet både kajakker og seilbrett!

Står grense på båt kartene!

Enig med deg at det ser ut som om de med de største båtene ikke tar hensyn! Her kommer jeg!

Selvfølgelig skal vi ikke skjære alle over samme kam!

Bor selv på sørsiden av Grimstadfjorden, og båtene våre går vegg i mellom når disse store båtene raser forbi kloss i land! Drar jo mere sjø enn slepebåtene til Haakonsvern!

Redigert av Stein Erik (see edit history)
Link to post
eriklepe skrev for 10 timer siden:

 

 

Men dette er bare en digresjon da jeg aldri har noe å foreta meg på den siden av grimstadfjorden lenger, og geografi ikke vesentlig for vikepliktsspørsmålene:)

 

Men som du sikkert skjønner, må du nesten "dele" feilen med han i Prinsessen, etter som han ikke kunne vite hva du drev med, og

at du lå på feil side i leden vist jeg husker geografien rett der...

 

Tullinger på sjøen vil det alltid være...likeså bølger, store som små....

Link to post

Ida Marie, når det gjelder han i Princessen var egentlig bryggeslepet uvesentlig. Tror ikke han vet hva han selv drev med engang. Jeg holdt 3-4 knop, han 25-30.  Så du mener det er "delvis" greit å passere på innsiden her 3 meter fra motgående fartøy? SKAL og må man holde til styrbord i vatlestraumen? I så fall er det særdeles mange som bryter dette. Jeg gikk langs land for ikke å være til hinder for nyttetrafikk der, og la meg på babord side for å slippe å krysse tvers over ved grimstadfjorden.

 

Vrod, det var ingen problem å se slepet skrått forfra. Rett forfra er kollisjonskurs. Angående merking av slepet, les regel 27g.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...