3rik Startet 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2017 Før helgen var jeg og hentet en flytebrygge som jeg har kjøpt, og transporterte den selv med 30 foteren. Manøvreringsegenskapene til båten ble derfor forsiktig sagt svært begrenset. Jeg holdt ca 3-4 knop hele veien. For de som er kjent i Bergen, kjørte jeg sørover gjennom vatlestraumen. Siden jeg skulle inn grimstadfjorden la jeg meg på østsiden ca 30m fra land. Første ubehagelige episoden var en 50-55 fots relativt ny princess som kom imot i ca 25-30 knop. Den skulle absolutt passere meg på høyre siden, selvom det er ca 100 meter plass på venstre. Virker som han nektet å endre kurs. Med det resulatat at den kom såpass nærmt at vannspruten fra princessen traff båten. dvs under 3 meter klaring. Jeg hadde ikke sjangs til å styre unna med den fart og manøvereringsegenskapene min båt hadde. Heldigvis ble det ingen skader på båt eller brygge, men båten rullet såpass mye at fenderlisten ikke var langt unna vannskorpen. "Kapteinen" på båten snudde seg bare andre vei når jeg demonstrerte hva jeg syntes om oppførselen. Når jeg hadde kommet meg etter hendelsen og fått opp igjen dampen kom jeg inn i grimstadfjorden. Her er god plass. Jeg holdt stø kurs, og det kom to 60-70 fots militærbåter i halvplan motsatt kurs for meg. Plutselig snur de 90 grader 100meter foran meg slik at de kommer fra min høyre side og var på kollisjonkurs. Jeg måtte snu ekvipasjen min 120 grader motsatt vei for å unngå både kollisjon og de heftige bølgene rett bak disse i halvplan. Så kommer jeg til mine spørsmål; Man skal vike for nyttetrafikk. Men hva defineres egentlig som nyttetrafikk? Er man nyttetrafikk når man frakter en brygge? Også har man denne; Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt : Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere. Her falt jeg innunder, men skal også nyttetrafikk vike for disse? Tenker da på disse to militærbåtene. Førstemann i princessen har jeg uansett hengt opp på veggen for årets rævhål. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 (redigert) Du er ikke å regne som nyttetrafikk. Ble det brukt signal som visete at du hadde nedsatt manøverevne eller hadde slep ? Redigert 14.Mai.2017 av Geir Kallevik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Blir vanskelig for både Prinsesser og miltærbåter og forholde seg til deg vist du ikke hadde markør som viste at du slepte noe .. Og vist du la deg på østsiden inn Grimstadfjorden, så lå du vel på feil side av leden inn, vist jeg husker riktig.. Men selvfølgelig helt unødvendig av han i Prinsessen og gå så nært, selv om sikkert markeringsbehovet var der.. Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Håper du er klar over forbuds sonen i Grimstadfjorden! Du har ikke lov til å ferdes nord for midten av fjorden. Der går en vaktbåt døgnet rundt for å håndheve forbudet. Kommentar fra moderator: Bare for å unngå misforståelser, denne Grimstadfjorden ligger i Bergen, har altså ikke noe med byen Grimstad å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hvilket signal skal man føre om man som i dette tilfellet har "begrenset manøvrerbarhet"? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Dagsignal er kule, kjegle, kule nattsignal er 3 rundtlysende lanterner - rød, hvit, rød Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 1 hour ago, Geir Kallevik said: Du er ikke å regne som nyttetrafikk. Hva og hvor er definisjonen av nyttetrafikk, egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 1 hour ago, eriklepe said: Med det resulatat at den kom såpass nærmt at vannspruten fra princessen traff båten. dvs under 3 meter klaring. Det er vel helt uavhengig av vikepliktsregler brudd på andre sjøveisregler om å ferdes aktsomt og hensynsfullt osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Fant en artikkel fra Kystverket hvor de viser til at " Nyttetrafikken følger plikter, pålegg, regler og definerte seilingsruter. " Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 (redigert) Kan vi finne noe om dette i teoriboken for båtførerprøven ? Eller lære noe på kurset ? Redigert 14.Mai.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hekkgeneraler, som er nybegynnere og totalt uerfarne, men konger å sjøen driter vel i alt av regler uansett. Idioter finnes overallt. Geir Kallevik skrev for 3 timer siden: Du er ikke å regne som nyttetrafikk. Ble det brukt signal som visete at du hadde nedsatt manøverevne eller hadde slep ? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
3rik Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Nei hadde ikke trodd at jeg var å regne som nyttetrafikk, men lurer på hva som defineres som nyttetrafikk. Størrelse på fartøy? Fartøy eid av AS/EF el.l? Det er jo mange "fritidsbåter" som blir benyttet i næringsvirksomhet. Er disse nyttefartøy? Showline i Bergen feks, nyttefartøy? Også er jeg usikker på hvilken regel som kommer først av Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. og: Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, I regel 18 a er ikke ordet nyttetrafikk nevnt. Når man sleper, går man da i kategorien Lystfartøy eller "et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere"? Så til merking av slep fra regel 27: (g) Fartøy på mindre enn 12 meters lengde unntatt de som holder på med dykkerarbeider, behøver ikke å vise de lanternene og signalfigurene som er foreskrevet i denne regel. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 4 hours ago, Stein Erik said: Håper du er klar over forbuds sonen i Grimstadfjorden! Du har ikke lov til å ferdes nord for midten av fjorden. Der går en vaktbåt døgnet rundt for å håndheve forbudet. Huffda, denne var jeg ikke klar over. Dette burde kanskje samtlige nøste og båtplass-eiere i Mathopen og Bjørge, Håkonsvern Marina og alle som har tilhold i Bjørndalspollen vært opplyst om da de vil få problemer med dette forbudet. Jeg har derimot hørt om 50-meters sonen rundt Marinebasen på håkonsvern og ammunisjonslageret på knappen, og den er jeg ganske langt unna her. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 (redigert) Så lenge du faktisk HAR begrenset evne til å manøvrere - så skal det markeres som nevnt tidligere, med kule, kjegle, kule. Andre fartøy skal da ta hensyn til det i sin navigasjon, OGSÅ nyttefartøy. Man har utrolig nok fortsatt vikeplikt for nyttefartøy som lystfartøy - men her vil nok normal folkeskikk tre inn. Yrkesskippere pleier ikke å være helt potte tette - det er som regel desverre forbeholdt oss lystbåtkapteiner... Og - størrelsen teller nok her... Redigert 14.Mai.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
3rik Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hmm, hva da med regel 27g? Jeg er 10 meter.. for ordens skyld hadde jeg ikke denne merkingen. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Jeg har ikke funnet ut av om du har markert slepet med noe, og hvor lang du var totalt. Jeg vil ikke tro at en flytebrygge er særlig høy i vannet, og da kan det være vanskelig å få øye på for andre. For de som kommer møtende eller i skrå vinkel vil det uten merking være usynlig og farlig om du ikke hadde tilstrekkelig merking. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Det stod en båt oppå bryggen, så den var ikke vanskelig å se... Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Vil tro at alle med båtplass i Mathopen og Bjørge samt på Haakonsver har dispensasjon fra ferdsel i sonen i Grimstadfjorden! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Jeg har har herjet i båt i grimstadfjorden siden jeg var drittunge og kun sett denne vaktbåten en gang da amerikanske ubåter lå fortøyd ved Haakonsvern. Så det kan ikke være grenser de håndhever strengt, med mindre det har endret seg de siste årene. Jeg var mye inne i bjørndalspollen og fyllte på essoen der og. Men dette er bare en digresjon da jeg aldri har noe å foreta meg på den siden av grimstadfjorden lenger, og geografi ikke vesentlig for vikepliktsspørsmålene:) Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 (redigert) Dette er skjerpet inn! Er ute døgnet rundt! En liten grå vaktbåt. Amerikanske atomubåter og andre ubåter er innom titt og ofte! Har sett at de har stoppet både kajakker og seilbrett! Står grense på båt kartene! Enig med deg at det ser ut som om de med de største båtene ikke tar hensyn! Her kommer jeg! Selvfølgelig skal vi ikke skjære alle over samme kam! Bor selv på sørsiden av Grimstadfjorden, og båtene våre går vegg i mellom når disse store båtene raser forbi kloss i land! Drar jo mere sjø enn slepebåtene til Haakonsvern! Redigert 14.Mai.2017 av Stein Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Her ser det ut som du mener andre skal vite hva du holder på med uten at du har gjort det du skal i situasjonen og merke ditt fartøy riktig som er og merke for fartøy med slep som er nevnt tidligere i tråden det er ingen som er synske eller ihvertfall veldig få som er det. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 eriklepe skrev for 10 timer siden: Men dette er bare en digresjon da jeg aldri har noe å foreta meg på den siden av grimstadfjorden lenger, og geografi ikke vesentlig for vikepliktsspørsmålene:) Men som du sikkert skjønner, må du nesten "dele" feilen med han i Prinsessen, etter som han ikke kunne vite hva du drev med, og at du lå på feil side i leden vist jeg husker geografien rett der... Tullinger på sjøen vil det alltid være...likeså bølger, store som små.... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Står ikke noe forbud om ferdsel i kartene som jeg finner ...står military Area oppe på land i sjøkartet i området du snakker om Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
3rik Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Ida Marie, når det gjelder han i Princessen var egentlig bryggeslepet uvesentlig. Tror ikke han vet hva han selv drev med engang. Jeg holdt 3-4 knop, han 25-30. Så du mener det er "delvis" greit å passere på innsiden her 3 meter fra motgående fartøy? SKAL og må man holde til styrbord i vatlestraumen? I så fall er det særdeles mange som bryter dette. Jeg gikk langs land for ikke å være til hinder for nyttetrafikk der, og la meg på babord side for å slippe å krysse tvers over ved grimstadfjorden. Vrod, det var ingen problem å se slepet skrått forfra. Rett forfra er kollisjonskurs. Angående merking av slepet, les regel 27g. Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 De stopper nå stortsett alle innen for sonen på kartet! Detter screen shot tatt av info av linjen midt i fjorden på Navionics kartet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.