ThomasHope Startet 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2017 Hei! ? Håper det er noen her som har kjennskap til dette? eg har en volvo penta tamd 70b som eg skulle kjøre innv motorvask og bytte olje og oljefilter på igår, og hadde kjøpt inn 20l olje til dette, som akkuratt sku holde mtp at motoren skal ha kapasitet på 19,5l.. så pumpa vi ut olje gjennom peilepinn-hullet, men når det va komt ut rundt 7-8 liter så var det stopp.. vi hørte att slangen var i bunn av bunnpannen, men eg kunne ikkje begripe at det skulle være alt som var.. så fikk montert slangen på motsatt side av motoren der det er installert en håndpumpe, og etter litt styr pga at den ikkje var helt tett, klarte vi å pumpe ut ca 3l til.. så endte opp på ca 10-11l (og da hadde eg i tillegg 2l innv motorvask på. Mye av det er nok dunstet pga varmen, men allikevel.) så gikk det ca 1l olje i oljefilteret og 8,5l olje på motoren, før peilepinnen var ca på riktig nivå (vanskelig å se pga at oljen var så "blank".) Etter dette anså eg oss som ferdig, men senere på kvelden snakket eg med en kamerat som mente at det resterende av oljen ville ligge i oljekjøleren og slangene der.. lurer da på om noen av dere vet om dette er tilfelle, og evt framgangsmåten for å tappe dette? Burde eg la motoren gå litt for så å tappe av oljen igjen og fylle ny igjen? "Flushe" på en måte? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Nå stopper vel ofte peilepinnerøret i en sil, så du kommer vel ikke ned i bunnen uten å ta en av pluggene. Men det hørtes lite ut. På mine 60 motorer får jeg vel ut nesten det dobbelte av deg. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Vet du om det var Max på peilepinnen før du skulle pumpe ut olje. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
TerjeFjern Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Tappet mine tamd 61a motorer i helgen og fikk ut ca 15 liter pluss ca en liter i filteret. Peilepinnen viste midt i mellom Max og min før tapping Sitér dette innlegget Link to post
ThomasHope Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Ja det er det eg og reagerte på, men hørte og at det var helt tomt da eg byttet over fra peilehullet til motsatt side der det står en håndpumpe som der igjen går videre med rør til under bunnpannen. Menmen, får ringe litt rundt og høre tenker eg ?? men takker for svar, godt det ikkje bare er eg som syns det var mistenkelig lite ihvertfall!? Sitér dette innlegget Link to post
ThomasHope Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Bergstad: litt usikker, tror det lå nærmere minimum enn max, men er litt skeptisk til peilepinnen også da den ser litt hjemmelaget ut, men regner jo med at om så er, så er vell målene ivaretatt opp mot originalt. ? Sitér dette innlegget Link to post
ThomasHope Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Terjefjern: såpass ja! ? Ja er nok noe som ikkje stemmer her, ble vell rundt 11 liter, og da selvsagt + ca 1 liter fra filteret ja, der sikkert 0,7l ligger igjen i kjølen etter eg glapp det? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 ThomasHope skrev for 8 timer siden: Terjefjern: såpass ja! ? Ja er nok noe som ikkje stemmer her, ble vell rundt 11 liter, og da selvsagt + ca 1 liter fra filteret ja, der sikkert 0,7l ligger igjen i kjølen etter eg glapp det? Vel, mitt ene filter tippet i posen i bilen og og innholdet rant ut i bagasjerommet ? Er utrolig hvor god oppsugingsevne lokket over reservehjulet i en Jeep Grand cherokee har... Sitér dette innlegget Link to post
ThomasHope Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 TerjeFjern skrev for 8 timer siden: Vel, mitt ene filter tippet i posen i bilen og og innholdet rant ut i bagasjerommet ? Er utrolig hvor god oppsugingsevne lokket over reservehjulet i en Jeep Grand cherokee har... Hehehe?? det var no ennda godt det da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.