
Windy 32
Da jeg en gang arbeidet hos en kjent livbåtprodusent, og vi monterte nye hylser i nye båter målte vi først opp hvor den skulle stå og merket hvor hullet til aksel skulle være og borte opp det, litt større enn hylsa så det var litt å justere på senere.
Deretter ble områddet slipt rent for gelcoat og så plant som mulig så det var lite å rette opp med glassfibersparkel og vasket med aceton.
Så ble aksel med hylse løst montert for å se at det ble rett og deretter demontert igjen for å vokse hylse med norpool wax.
Smørte deretter på et greit lag med glassfibersparkel på båten og skjøv delene inn på plass så flensen mot girkasse passet greit nok,trykket så den voksede hylsa/stevnbeslaget inn i sparkelen og støtet opp aksel og hylse/beslag bak med noen trebiter så det ble stående til sparkel tørker.
Borte så hullene til boltene og demont alt for å rengjøre for voks og sette inn med sikaflex og ferdig montering.
Med denne metoden får du en helt slett annleggsflate og det var nok rester av glassfibersparkel du fant der når du rengjorde på din.
Toleransen mellom flensene gir og aksel justerte vi helst mot 0. men opp til 0,8mm ble godkjent .
Kansje litt rotete skrevet dette her men satser på du skjønner hva jeg vil frem til.:-)
Lykke til!