Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev for 2 timer siden:

Kan du ha koblet feltstrømmen over tenningen, tro?  Styrestrømmen til Balmar regulatoren skal ligge i mA-området og ikke skape det spenningsfallet.  Feltstrømmen derimot, kan bli noe A, og den blir større når dynamoen jobber hardt.  Kan rime med symptomene dine.  Feltstrømmen skal komme fra batteriet og inn på den røde kabelen, hvis du kjøpte regulatoren med kabel ("harness kit").  Sjekk koblinger og innstallasjonsanvisning :smiley:.

edit: beklager at jeg gikk utover ønsket ditt om å ikke få svar på hvor stort spenningsfallet skal være...  innser at du kanskje har koblet det slik tilsiktet, og at du nå bare ser at det ikke funket. 

Neida, har koblet rett. Det er ignition input som er problemet, den brune på pinne 3. Pinne 2 den røde for selve arbeidsstrømmen, henter jeg fra batteri direkte. Prøvde å hente både fra forbruk og startbatteri. Problemet var den jæ... glødingen på motoren som alene trekker opp mot 120A. Når bulk lading i tillegg trekker mye strøm og kabel fra panelet, for å enable regulator er så tynn som et hårstrå, så skaper kabelen i seg selv et så stort spenningsfall at man kommer helt på grensene for hvor regulatoren skrur seg av og på. Mulig at strømmen fra ladelampe også spiller inn, men det gidder jeg ikke sjekke siden jeg har funnet en løsning på problemet.  Ikke sikker på hvor høy spenning regulator trenger for å enable, men det var helt tydelig at det var spenningsfallet som var årsaken. Målte spenningen 0,7 volt lavere på kabel fra panelet en batteri. Trodde først det var ladelampe som var årsaken, men den trakk ca 120ma, som egentlig er riktig ut i fra yanmarpusheren som sa at pæra var på 1,7w og da innenfor rammen på maks 500ma for regulator. Alle preflight check gikk uten feil. Kablingen tok jeg saaaaakte og gjennomtenkt. Ville ikke risikere å svi av noe :) leste og dobbeltsjekket flere ganger underveis. 

Men som sagt, strøm fra original kabel, gløding på og stor bulk charge - no go.  

Samme men med tykkere kabel fra panel eller annen kilde - go. 

Men nå skal jeg bruke båten så jeg setter på et rele i første omgang. Men den balmar AT-165 den er jo sinnsyk :) trodde ikke mine egne øyne men allerede på 1100-1200 rpm, 140A :) 

Kjellg

Kjellg

Kan du ha koblet feltstrømmen over tenningen, tro?  Styrestrømmen til Balmar regulatoren skal ligge i mA-området og ikke skape det spenningsfallet.  Feltstrømmen derimot, kan bli noe A, og den blir større når dynamoen jobber hardt.  Kan rime med symptomene dine.  Feltstrømmen skal komme fra batteriet og inn på den røde kabelen, hvis du kjøpte regulatoren med kabel ("harness kit").  Sjekk koblinger og innstallasjonsanvisning :smiley:.

edit: beklager at jeg gikk utover ønsket ditt om å ikke få svar på hvor stort spenningsfallet skal være...  innser at du kanskje har koblet det slik tilsiktet, og at du nå bare ser at det ikke funket. 

Neida, har koblet rett. Det er ignition input som er problemet, den brune på pinne 3. Pinne 2 den røde for selve arbeidsstrømmen, henter jeg fra batteri direkte. Prøvde å hente både fra forbruk og startbatteri. Problemet var den jæ... glødingen på motoren som alene trekker opp mot 120A. Når bulk lading i tillegg trekker mye strøm og kabel fra panelet, for å enable regulator er så tynn som et hårstrå, så skaper kabelen i seg selv et så stort spenningsfall at man kommer helt på grensene for hvor regulatoren skrur seg av og på. Mulig at strømmen fra ladelampe også spiller inn, men det gidder jeg ikke sjekke siden jeg har funnet en løsning på problemet.  Ikke sikker på hvor høy spenning regulator trenger for å enable, men det var helt tydelig at det var spenningsfallet som var årsaken. Målte spenningen 0,7 volt lavere på kabel fra panelet en batteri. Trodde først det var ladelampe som var årsaken, men den trakk ca 120ma, som egentlig er riktig ut i fra yanmarpusheren som sa at pæra var på 1,7w og da innenfor rammen på maks 500ma for regulator. Alle preflight check gikk uten feil. 

Men nå skal jeg bruke båten så jeg setter på et rele i første omgang. Men den balmar AT-165 den er jo sinnsyk :) trodde ikke mine egne øyne men allerede på 1100-1200 rpm, 140A :) 

Kjellg

Kjellg

Neida, har koblet rett. Det er ignition input som er problemet, den brune på pinne 3. Pinne 2 den røde for selve arbeidsstrømmen, henter jeg fra batteri direkte. Prøvde å hente både fra forbruk og startbatteri. Problemet var den jæ... glødingen på motoren som alene trekker opp mot 120A. Når bulk lading i tillegg trekker mye strøm og kabel fra panelet, for å enable regulator er så tynn som et hårstrå, så skaper kabelen i seg selv et så stort spenningsfall at man kommer helt på grensene for hvor regulatoren skrur seg av og på. Mulig at strømmen fra ladelampe også spiller inn, men det gidder jeg ikke sjekke siden jeg har funnet en løsning på problemet.  Ikke sikker på hvor høy spenning regulator trenger for å enable, men det var helt tydelig at det var spenningsfallet som var årsaken. Målte spenningen 0,7 volt lavere på kabel fra panelet en batteri. Trodde først det var ladelampe som var årsaken, men den trakk ca 120ma, som egentlig er riktig ut i fra yanmarpusheren som sa at pæra var på 1,7w og da innenfor rammen på maks 500ma. Alle preflight check gikk uten feil. 

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev for 1 time siden:

Neida, har koblet rett. Det er ignition input som er problemet, den brune på pinne 3. Pinne 2 den røde for selve arbeidsstrømmen, henter jeg fra batteri direkte. Prøvde å hente både fra forbruk og startbatteri. Problemet var den jæ... glødingen på motoren som alene trekker opp mot 120A. Når bulk lading i tillegg trekker mye strøm og kabel fra panelet, for å enable regulator er så tynn som et hårstrå, så skaper det et så stort spenningsfall at man kommer helt på grensene for hvor regulatoren skrur seg av og på. Mulig at strømmen fra ladelampe også spiller inn, men det gidder jeg ikke sjekke siden jeg har funnet en løsning på problemet.  Ikke sikker på hvor høy spenning regulator trenger for å enable, men det var helt tydelig at det var spenningsfallet som var årsaken. Målte spenningen 0,7 volt lavere på kabel fra panelet en batteri. Trodde først det var ladelampe som var årsaken, men den trakk ca 120ma, som egentlig er riktig ut i fra yanmarpusheren som sa at pæra var på 1,7w og da innenfor rammen på maks 500ma. Alle preflight check gikk uten feil. 

• Create New...