Jump to content

Trebåt med påhenger, trutne før oppstart av motor?

joerlend

Recommended Posts

Dette gjelder primært innenbordsmotor. Og da spesielt de eldre typene med få sylindre, disse er sjelden så avballansert at det er noe å skryte av:lol: Så utenbordsmotor vil gå greit, men du bør ta det med ro og ikke gi noe særlig med gass. Ideelt sett bør båten få ligge i ro rett etter utsett, men så lenge du ikke belaster den noe nevneverdig går det som regel veldig godt. Og sørg for å ha med et godt øsekar og en pøs (også kalt bøtte) til å få unna det som skulle trekke inn på ferden.

Tenker du la båten henge i fortøyningene ved båtplassen til den er ferdig trutnet? Da er det en fordel å fortøye rundt noe solid, det er ikke alltid kryssholt og pullere er like godt festet, i alle fall hvis disse bare er skrudd fast. Jeg har pleid å binde rundt bunnstokker/spant og lignende som er solid og har fordelt belastningen godt. Alternativt; på båter som er veldig lett bygget har jeg hatt et par stropper under skroget i tillegg, alt for å fordele belastningen. Men du ser jo hvor mye som pipler inn, hvis det ikke er snakk om mer enn at du kan gå fra båten noen timer for å komme tilbake senere og øse ut av holder det lenge med de vanlige fortøyningspunktene.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 4 uker senere...

Hei Hakkannen,

Tusen takk for innspill :)

Trodde jeg hadde svart deg tidligere, men tydeligvis glemt å trykke på send.

Det er en grunne like ved båtplassen, så hvis det er betydelige mengder blir den lagt på bunn der, hvis ikke blir det hyppig overvåkning det første døgnet..

Vennlig hilsen

Jo Erlend

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...