Jørgen S Startet 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2017 Hei! Har en rar lyd på motoren min som kommer når den går på tomgang. Tester nyinnkjøpt motor (båt) og prøver å få motoren klar. Jeg får ikke testet under belastning, og har kun testet med drevet i fri. Motoren er en Volvo Penta AQAD40B. Drevet er tilsynelatende et 290DP på et 280 skjold. Ukjent årsmodell foreløpig. Båten er en Fjord Consul. I begynnelsen så kom lyden kun når jeg gikk fra høyt turtall og rask gikk ned til tomgang. Dette var da uten belte til sirkulasjonspumpe og dynamo og uten impeller. Nå etter å ha satt i ny impeller, og satt på kjølevann så er lyden hele tiden på tomgang, og vil fortsette litt opp i turtall når jeg sakte gasser på. (tilfeldig?) Se video av problemet: Har noen noe peiling på hva dette kan være? Jeg skal i første omgang ikke forkludre til med egne hypoteser. Setter pris på all hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 (redigert) Skifte filter. Send inn dysene til overhaling. justere ventiler? Redigert 15.Mai.2017 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Jeg kan forøvrig og nevne at båten ikke har vært i bruk på ca 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Nettopp? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Høres ut som "slark" i en overføring,strammehjul,dempeplate el. Det høres tydelig et "klunk" etter at Motoren har stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Poeng til deg, Boble ;) Filter byttes hvertfall! Kanskje vurdere ventiljustering og dyserens. Har tenkt litt på demperplate selv. Kanskje fjærene er løse/dårlige. Evt, kan starteren av noen grunn slå inn hvis returfjæra er dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Volvo Penta's "duoprop" ble i sin tid lansert nettopp på AQAD 40 B motoren med 280 drev (etter det jeg erindrer). Dersom du har "skranglelyd" på tomgang og denne evt. endrer seg når du svinger på drevet, og kanskje forsvinner under belastning ved høyere turtall, er det ofte løse fjærer i demperplate som er årsak. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Jeg har ikke troen på at denne lyden kommer på grunn av filter, feil med dyser eller feil justerte ventiler. Lyden høres ut som den kommer fra noe mekanisk, høres mest ut som noe er løst. Demperplate er det jeg tror det kan være, men du må krype ned til motoren og lokalisere lyden bedre. Ett skruhjern mot hørselvern er et veldig godt stetoskop. Ta også av ventildekselet og sjekk om det ikke er noe løst der. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Høres ut som dempeplaten løse fjærer som subber i veggen rustet i filler ikke ukjent problem hadde det samme på min 40A motor Enkelt å skifte Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jørgen S Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Lyden er såpass voldsom føler jeg at jeg har ikke lyst å la den gnage så lenge for å lokalisere lyden. Det høres veldig fornuftig ut at det kan være demperplata som bråker. Lyden er mistenkelig lik den lyden som kommer når man er litt uforsiktig med starteren. Typ ressonans i svinghjul. Men jeg skal ha av drevet nå for bytte av knutebelg, så det er vel mulig jeg kan få tatt av klokka og komme til demperplata? Håper jeg slipper å ta av transom eller flytte motor. Noen som har noen formening om det? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Nei, du trenger ikke å ta av transom, men du må frem med motoren. Om jeg ikke husker feil, så er den enkleste måten å løse festeringen bak på transom som festes til svinghjulskåpen og løse motoren fra motorlabbene. Da kan du dra frem motoren om du har god plass til dette, og så jekke den opp i bakkant så du lettere klarer å skru av svinghulskåpen. Ser ut som du har god pkass i motorrommet, så å få løs motoren burde være gjort på ett par timer. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Åååh dette ble litt mer enn selger gav intrykk av, gitt.. Men jeg må jo bare gjøre det som gjøres skal. Foreløpig har jeg funnet ut at drevet er 290, men transom er 280. (passer det i det heletatt?) Det er da ikke powertrim, som mitt intrykk var, men da kun tilt. og såklart eldre konstruksjon. Bakre propellen er ødelagt, så denne må kjøpes ny samt nosecone/senterkopp. Og nå i tillegg må motoren flyttes for å antakelig bytte/fikse demperplate. Men.. Bare å holde motet oppe eller? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Men nå er det ikke 100% sikkert at det er demperplaten. Du må prøve å lokalisere hvor lyden kommer fra, og sjekke det enkleste først før du begynder med store operasjoner. Det er ikke mulig for oss å lokalisere lyden bare ved å sjå på filmen. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 290 drev passer ikke på 280 skjold så det er nok et DP 280. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 legg hodet frem mot svinghjulskåpen når det bråker da er du ikke i tvil om hvor lyden kommer fra Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Vrod Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Du skal skifte knutebelg og ta av drevet da ville jeg tatt en kjapp test start av motoren når drevet er av og lyttet så godt som mulig for da har du eliminert at feilen kan ligge der og eller synes jeg det ligner noe med svinghjulet. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Vrod Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 I.M.S. skrev for 2 timer siden: 290 drev passer ikke på 280 skjold så det er nok et DP 280. Enig for 290 drev har trim og tilt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Jørgen S Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Takker for innspill :) Jeg tar en feilsøking på dette før jeg evt. flytter motor osv. Jeg tenker jeg lokaliserer lyden mens drevet er av og ja, da er det færre elementer inne. Forventer ikke en diagnose basert på videoen, men jeg føler jeg har fått veldig gode innspill for det! Ang. Drevet, så trur jeg dette er litt mikset og matchet. For underdelen av drevet ligner veldig på 290 sånn jeg forstår. Pga formen på finnen og eksosutløp. Samt propeller og deler ser ut som 290. Men mulig overdelen og skjoldet er 280. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 (redigert) Tror du legger mer i det med drevet enn nødvendig. 280 og 290 underdelen er svært lik og tviler på du ser forskjell. Begge har likt eksosutløp. Og ei heller spiller det noen rolle. Det er overdelen som må være tilpasset transomen -så henger drevet på nå så er det riktig. 280 fantes forresten nogså med powertrim. Hva mener du med intrykk av powertrim og ikkje bare tilt? har du kjøpt båten usett fra dødsbo eller noe siden du ikkje vet den minste grunnleggende ting om det du har kjøpt? Det er da såpass enkelt å sjå om der er trimsyllindre eller ei samt om det står en stor elmotor loddrett inni båten ved transom. Kan ikkje sjå tiltmotoren på videoen din men ei heller evt trimpumpe til hydraulisk versjon. ser bare en pumpe for trimplan. Så om ikkje anna så har du nå det. Redigert 17.Mai.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Hi, Might be piston slap. I suggest going round the engine with a stethoscope and probe to listed for where the noise is loudest. ..................... Data: https://www.lancingmarine.com/databook_V.pdf Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine, Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Det er ikke så viktig dette med drevet altså. Jeg har kjøpt usett ja. Så har regnet med å få noen utfordringer. Men selger har ikke informert om noen av problemene jeg har funnet, så da er det ikke så mye vits å spørre heller. -Motoren fungerte helt fint da den sist ble brukt. Jeg trudde det stod et 290 drev på båten. Men er nok rent 280, etter litt research. Drevet har ikke trim. Kun tilt. Elektrisk aktuator sitter på innsiden av transom. Må og sies at jeg aldri har eid drev før, så er nytt felt for min del. Men det virker egentlig ganske greit. Jeg får ikke gjort noe på noen uker nå pga jobb, så jeg har noen uker på å gruble på detta. Uansett, så løser det seg :) Gleder meg bare til å komme hjem igjen og fortsette! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Mange av desse gamle norske båtene reagerer ikkje nevneverdig på trim likevel og da blir det i praksis ikkje noe savn med powertrim. Skal ikkje sei det og så gjelder denne sånn uten videre men antar det på generelt grunnlag. Ja det er fort gjort å glemme igjen vetet hjemme når man skal handle noe man har lyst på. Selger skal man aldri høre på. Gamle greier er alltid forferdelig mykje dårligere enn inntrykket som gies. Skal en handle såpass tvilsomme greier som har vært ute av drift i lang tid så får en bare gå ut ifra at alt teknisk er defekt. Ellers blir en veldig skuffet og de 'enkle' tingene som selger sa var 'bare å' osv viser seg fort å være alt annet enn det. En får ta som en positiv overraskelse hver gang noe faktisk virker. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Har drevet mekanisk tilt, så er det et AQ280. Er dette duoprop, så er det ganske uvanlig, men ikke direkte sjeldent, og er et AQ280-DP Hadde det vært AQ280 med duoprop og hydraulisk trim ville det vært sjeldent, noe som egentlig bare betyr at det er umulig å finne deler til, og det ville vært et AQ280-DP/PT. Ulyden i motoren høres ut som noe er løst i roterende masse, det er umulig å si hva, men du har fått mange gode tips allerede. Dempeplate er jo ikke uvanlig, men er enig i at det kan høres ut som skjørtebank på videoen, men for din skyld får vi håpe det er noe annet. Fremgangsmåten for å komme til dempeplaten er beskrevet av bellen over, ta ut seks bolter bak drevet samt løsne motorfestene, å dra motoren fremover mot baugen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Du kan ikke belaste selgeren for en demperplate som ryker for dette kunne ikke selger vite såfremt denne ikke bråkte ved salg Den ryker med et smell ....Slitedeler kaller jeg sånt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jørgen S Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Tenker ingen krav mot selgeren, bare så det er sagt. Jeg har tatt alt selger har sagt med en liten klype salt, og har vært forberedt på utfordringer. Man må bare regne med sånt. Det gjør det jo litt mer spennende :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.