Jump to content

Hvordan gjøre om Suzuki 2-takt fra 9.9HK til 15HK ? (Se fotos)

Jonesy

Recommended Posts

Denne har ingen “quick fix”, men det går greit få klemt ut litt mer hk av denne.

Nedenstående er hva jeg har kommet frem til etter å ha operert et par av disse:

Sjekk først at gasspjeldet ikke har begrensning (Det skal ligge vannrett ved fullt pådrag)

15hk har en annen forgasser, større åpning på reedventiler, samt at eksosen er noe annerledes.

Jeg mener å huske at tenning er 18 grader før øvre dødpunkt v/ ca 6000 o/min på 9,9, mens det er 25 grader på 15hk.

(ta dette med en klype salt, og sjekk før du endrer)

Selve forgasseren er utfra hva jeg har funnet ut lik, men dysingen er forskjellig.

Sjekk for eksempel denne linken for dysestørrelser. Det er brukt mye forskjellig på div. årsmodeller

http://www.brownspoint.com/store/pc/microfiche.asp

-så med å dyse om, justere reed-stopp + tennig så øker du både bensinforbruket og hk.

Eksosen er en større operasjon, den har ikke jeg gjort noe med på mine motorer.

Om dette gir 15 hk vet jeg ikke, men resultatet er noen få knop mer på GPS’en.

Husk at mer effekt gir mer varme. Sørg for at motoren kjøler bra før den skremmes opp.

Avsporing:

Jeg har noen stykker av disse liggende i varierende tilstand, merkelig nok har samtlige har vært påstått oppjustert når jeg har fått/kjøpt dem.

Etter å ha åpnet dem opp har samtlige hatt 9.9 specs.

Rart det der, at mange 9.9’er etter noen år blir 15-hestere :-)

K.

Hei !

-Takk for langt og kunnskapsrikt svar. 

Er noenlunde praktisk anlagt, men har skrudd lite på motorer generelt og aldri på påhengsmotor.

Jeg får lese meg litt opp på dette, og komme tilbake med ting jeg lurer på.

-Ja, ønsker få litt mer fart på denne jolla(muligens Hansvik). Med dama + meg fikk vi den ikke skikkelig opp i plan.

Gikk selvfølgelig fortere enn med 5-hesteren jeg hadde før, men trodde skulle fyke enda mer avgårde nå.

Båten har kjøl da.

Og så er jeg litt usikker på om vinkelen motoren er satt i var den beste, Må vel prøve oss litt fram der. 

k73 skrev for 7 timer siden:

Avsporing:

Jeg har noen stykker av disse liggende i varierende tilstand, merkelig nok har samtlige har vært påstått oppjustert når jeg har fått/kjøpt dem.

Etter å ha åpnet dem opp har samtlige hatt 9.9 specs.

Rart det der, at mange 9.9’er etter noen år blir 15-hestere :-)

..  og noen blir sågar 18 hk.  Og 18-hestere blir 25, og 25 hestere 32 hk ... :giggle:

Hva slags hansvik er det, 14,5 eller 16,5?   iallefall 16,5 foteren går ganske lett opp i halvplan, men kjenner ikke like godt til 14,5 foteren. 

Kan jo også tenkes at propellen er i største laget slik at den jobber litt for tungt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er kun en måte å øke effekten på din 9,9 til 15, og det kan definitivt kalles for "quick fix", skifte forgasseren.

Roter du med tenning, reed og annet "mambo jambo" så ender du garantert opp med lavere effekt enn dine 9,9!

En forgasser er en fantastisk nærmest perfekt oppfinnelse som rett justert gir en optimal "flow og mix" av bensin og luft som igjen gir en gassblanding (mager, perfekt eller fet) og forbrenning.

Gå til en forhandler, vil tippe du ikke må betale mer enn kr. 1.000,- - 1.500,- for fabrikkny forgasser. Alternativt skaff nøyaktig merke og typebenevning og kontakt så mc-deler på Vartdal så skaffer de hva det enn måtte vere til en garantert lavere pris.

Da er vi ihvertfall enige om at forgasser må endres! Da disse er fysisk like er en om-dysing et godt alternativ til å kjøpe ny etter min oppfatning. En slik forgasser forsyner motoren med en mix av luft og bensin. Hvis du vil ha mer effekt ut, må mer fuel inn. Derfor må du enten bøye reed stoppen (original servise manual jeg har sier 5,5-5,9mm (9,9 har 4,2-4,6mm) eller kjøpe ny stopper ref. delenummer for 15hk. (NB Disse målene varierer noe på forskjellige årsmodeller.)

Først ved å endre denne max åpningen vil man utnytte en 15hk forgasser, uten å legge til rette for større tilførsel er utbytte av et forgasserbytte/omdysing marginal.

Tenningen på både 9,9 og 15 er 2 gr ATDC v/650 o/min. Siden turtallet økes noe, har 15hk mer fortenning. Mambo-jambo? Ikke hvis man kan bruke en tenningslampe :-)

Hvis du kjenner noen hos Vartdal MC-deler så vil de bekrefte dette. En mc-mekaniker som har jobbet med to-taktere vil også kjenne til at en slik maskin kan være kresen på mottrykk i eksos. Jeg antar det er grunnen til at delenummer for eksos er forskjellig på 9,9 og 15hk.

20170513_192103.jpg.775b3e47dc72f199e1bab47527191b2a.jpg-

"Derfor må du enten bøye reed stoppen (origial servise manual jeg har sier 5,5-5,9mm (9,9 har 4,2-4,6mm) eller kjøpe ny stopper ref. delenummer for 15hk. (NB Disse målene varierer noe på forskjellige årsmodeller.)"

-Noen bilder(scanning) fra service-manualen kunne vært kjekt, evt link om ligger ute på nettet ? (Eller i baatplassen-arkivet.)

-Kan man finne ut årsmodell av skiltet ?

(Båten, tipper 14.5fot om er Hansvik, bare sett annonser og da likner denne båten, ligger på hytta til Muttern noen timer unna.)

"Alternativt skaff nøyaktig merke og typebenevning og kontakt så mc-deler på Vartdal så skaffer de hva det enn måtte vere til en garantert lavere pris."

-Kan man finne ut dette av skiltet ? Eller tenker du på forgasser-merke og typebenevning ?

"Først ved å endre denne max åpningen vil man utnytte en 15hk forgasser, uten å legge til rette for større tilførsel er utbytte av et forgasserbytte/omdysing marginal."

Så er man kanskje ca like langt, selv med ny 15HK-forgasser ?

Redigert av Jonesy (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Blir et sidespor her, men fikk problemer med motor på vei inn fra havet i går:

Gikk fint som vanlig utover, men jeg ville kjøre tom tanken for gammel bensin før helte på nyere(par uker), så gjorde det.

Helte på ny bensin, med samme 2.5% oljeblanding, og kjørte noen minutter til.

Fisket et par timer.

På vei hjem gikk turtallet opp og ned av seg selv på full gass, og stoppet. Prøvde pumpe med belgen mens kjørte, ingen forskjell. Skjedde flere ganger, men fant ut at motoren gikk jevnt på lite gass, så kom hjem på det.

I havna stoppet den flere ganger på tomgang.

Ok, hva kan ha skjedd, motoren ser ut som vanlig under lokket ?

Alternativt tenker jeg at kan ha vært mye dritt i tanken på bunnen, par år siden sist tom ?

Slik at jeg må skru av den hvite filter-koppen og sjekke etter dritt det. Rense?

Eller kanskje for mye med 2.5% olje ? (Helte på 25ml per liter, og så fylte opp på bil-bensinstasjon)

Andre råd ?

• 4 uker senere...

Hei!
Har akkurat samme motor som deg og holder på å teste om det er mulig å få mer effekt ut av motoren.

Min motor er fra 1983, og ut fra serienummer på bildet ditt sa har du en 1984-modell. (83-85 modell er lik)

Tegning med delenr til DT9,9 finner du her: http://www.brownspoint.com/store/pc/suzuki/dt9_9.asp

og DT15 her: http://www.brownspoint.com/store/pc/suzuki/dt15.asp

Har sammenlignet delenr mellom 9,9 og 15 og har så langt funnet at kun dysene og stopperen til reedventilen er ulike.

Husker godt da motoren ble kjøpt ny i '83 at forhandleren skrøt av at det var en sterk 9,9hk pga at den var identisk med 15-hesteren og at kun dysene var forskjellige. Han fjernet også en skrue (tror det var del nr 8 på fig. 8 på deletegninga), dette skulle visstnok gi rundt 12hk.

Har båten hjemme i garasjen i noen uker nå, så jeg tenkte å benytte anledningen til å sjekke om det var mulig å få mer effekt ut av den bare ved å bytte noen deler. Delene er såpass rimelige at jeg syntes det var verdt et forsøk.

Byttet i forrige uke til DT15-dyser men det ble ingen merkbar forskjell i effekt.

Venter nå på nye stoppere til reedventilen, regner med de kommer i løpet av uka og skal poste her igjen når jeg har fått byttet disse og fått prøvd båten på sjøen igjen. 

• 2 uker senere...

Da har jeg fått byttet både dyser i forgasseren og stoppere til reedventilen. Testet båten så vidt på sjøen på onsdag og motoren virket mye piggere. Fikk ikke gjort målinger på fart og turtall, men skal prøve å få gjort det i løpet av helga når jeg har fått sjøsatt båten på hytta.

Så skal jeg poste resultatene her, samt legge ut beskrivelse og bilder av hvordan man går fram for å bytte de nødvendige delene.

Da har jeg fått testa båten på "blankt hav" og fasiten er 2 - 2,5 knop større fart. Gjør nå 18 knop alene i båten mot 15-16 før. Men det som betyr mest for meg er at båten nå planer lett med to mann og litt bagasje ombord.

Delene som er byttet er to dyser i forgasseren, og de to stopperne til reedventilen.

Jeg bestilte alt fra www.brownspoint.com og det kostet meg rundt 370 kr inkludert frakt.

Delenavn og nummer:

2 stk Reed Valve Stopper (13152-90L00), Pilot Jet #57.5 (09492-57003),  Main Jet #122.5 (09491-24023)

Delene:

Forgasser_deler.JPG.4ad58966331b4498aac677c49d88a0fb.JPG

Fjern først dette dekselet :

Forgasser_1.jpg.3e1791af39672b6b4cabf0a67f0948d5.jpg

For å løsne forgasseren skrus diss to boltene ut.

Forgasser_2.jpg.d13d0849d0ccc75d8d48710142fcd31e.jpg

Glemte selvfølgelig å ta bilder da jeg byttet dysene.

Hoveddysa finner du inni flottørkammeret som åpnes ved å skru ut denne bolten.

Det begynner å lekke bensin så fort du begynner å løsne bolten, så det kan være lurt å holde noe under for å samle opp bensinen.

Forgasser_3.jpg.913caaf6cd67484107483709ca885a08.jpg

Den andre dysa som skal byttes sitter her oppe på toppen av forgasseren:

Forgasser_8.jpg.516c8ac0612bad743b58e9deae219b31.jpg

For å komme til reedventilen skrur man ut disse boltene. For å få det helt løst, må bensinfilteret og gasswirene løsnes.

Forgasser_4.jpg.f329fca3321f36628fd4b6d755add232.jpg

Her er mellomstykket med reedventilen løsnet. Skru løs stopperne og monter de nye.

Forgasser_6.jpg.dced3157ed02ba623cfb851800c5f5ff.jpg

Her er den ene stopperen byttet. Når begge er byttet er det bare å skru alt sammen igjen i motsatt rekkefølge :)

Forgasser_7.jpg.736e6c542520dab24a436246550eb785.jpg

Forgasser_5.jpg

Redigert av McSteen (see edit history)
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...
Alf@75 skrev On 27.5.2021 at 8.44:

Eg har ein 9,9 Suzuki merket 00993-510935

Dette er ein 05 modell. Skal bytte forgasser for å få 15 hk, vil forgasser merket 13200 91D21 passe? Eller skal den være merket 00993 91D21? 

Fant du ut av dette ?

I samme situasjon,.

Tror 05 mod må ha den dyre 13200-939C1 ,. Men kanskje den rimeligste 13200-91D21 passer ?  

Hva endte du med ? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...