jumbo Startet 28.Juni.2005 Del på Facebook Startet 28.Juni.2005 Hei folks.. Var en liten tur med båten i helgen. Da jeg skulle hjem igjen, og bakket ut fra brygga hørte jeg noen skumle bankelyder i drevet, det gikk kalt nedover ryggen og jeg så for meg gir, tanhjul og tusenlapper flyge veggimellom.. litt mikking frem og tilbake, så kom jeg frem til at lyden ikke var så gale når jeg gikk fremover. og når jeg så gav litt gass(sån nett litt over tomgang) forsvant lyden helt. Tilbake i havnen prøvde jeg å å bakke litt, ....ingen ulyder. Når jeg så var vel fortøyd og begynte å se etter, såg jeg skrapemerker i propellen og at sink-finnen på antiventilasjonsplaten var vekke.. Den har nok løsnet, og så tatt borti propellen da jeg bakket.. Har tatt av propellen. Og skadene er ca lik på alle bladene. Og består av en 5-10 cm lang skrape ytterst på hvert blad. med grader ut på hver side av bladet. Det ser ikke så brutalt ut. og jeg kan ikke se at propellen er blitt bøyd. Har mailet til propellservice, men de kan ikke ta det før etter ferien, og det synes jeg er litt lenge til. så min slagplan er å file vekk gradene, og bare bruke den. Er det lurt? eller for å stille spørsmålet på en annen måte... er det veldig u-lurt å kjøre med den? det er en alu-propell. den bør jo egentlig avbalanseres.. Jeg kan muligens få tatt et dårlig mobilbilde av skadene i løpet av kveldingen.. Er det noen andre i bergensområdet en propellservice som kan fikse propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Hei folks.. Var en liten tur med båten i helgen. Da jeg skulle hjem igjen, og bakket ut fra brygga hørte jeg noen skumle bankelyder i drevet, det gikk kalt nedover ryggen og jeg så for meg gir, tanhjul og tusenlapper flyge veggimellom.. litt mikking frem og tilbake, så kom jeg frem til at lyden ikke var så gale når jeg gikk fremover. og når jeg så gav litt gass(sån nett litt over tomgang) forsvant lyden helt. Tilbake i havnen prøvde jeg å å bakke litt, ....ingen ulyder. Når jeg så var vel fortøyd og begynte å se etter, såg jeg skrapemerker i propellen og at sink-finnen på antiventilasjonsplaten var vekke.. Den har nok løsnet, og så tatt borti propellen da jeg bakket.. Har tatt av propellen. Og skadene er ca lik på alle bladene. Og består av en 5-10 cm lang skrape ytterst på hvert blad. med grader ut på hver side av bladet. Det ser ikke så brutalt ut. og jeg kan ikke se at propellen er blitt bøyd. Har mailet til propellservice, men de kan ikke ta det før etter ferien, og det synes jeg er litt lenge til. så min slagplan er å file vekk gradene, og bare bruke den. Er det lurt? eller for å stille spørsmålet på en annen måte... er det veldig u-lurt å kjøre med den? det er en alu-propell. den bør jo egentlig avbalanseres.. Jeg kan muligens få tatt et dårlig mobilbilde av skadene i løpet av kveldingen.. Er det noen andre i bergensområdet en propellservice som kan fikse propeller? <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke du behøver å gjøre noe som helst, evt som du sier file av gradene. De gangen jeg har ødelagt propell (påhengs) har den slått nedi stein, da er det veldig lett å se at den er deformert. Hvis du ikke kan se at bladene er bøyd og det ellers ikke vibrerer mye eller lager ulyder er det bare tut og kjør. Så kan du evt avbalansere propellen til høsten av. Sinkfinna er jo ikke så stor så den har sikkert ikke gjort særlig skade. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Jeg fikk skader på propellen for noen år tilbake, da kontaktet jeg Metalock bergen 55139651 og de ordnet den raskt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Så lenge propellen er i balanse tror jeg ikke det er noen fare. Om det er ubalanse i propellen vil du få ekstra belastning på drevet ditt - og det kan bli veldig dyrt. Om du ikke er sikker på om det er greit å kjøre kan det være at en ny propell er billigere i det lange løp. Bilde av propellen hadde vært fint - men det er kanskje litt vanskelig Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Så lenge propellen er i balanse tror jeg ikke det er noen fare. Om det er ubalanse i propellen vil du få ekstra belastning på drevet ditt - og det kan bli veldig dyrt. Om du ikke er sikker på om det er greit å kjøre kan det være at en ny propell er billigere i det lange løp. Bilde av propellen hadde vært fint - men det er kanskje litt vanskelig <{POST_SNAPBACK}> Ja, men det vil jo riste endel hvis propellen er i ubalanse. Jeg mener at hvis han ikke merker noe til dette går det an å kjøre med. Du kan også miste noen knops fart hvis propellen er skadet. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Ja, men det vil jo riste endel hvis propellen er i ubalanse. Jeg mener at hvis han ikke merker noe til dette går det an å kjøre med. I og med at turtallet på propellen her er så stort ville jeg følt meg frem. Og et hekkagreggat er ikke kjent for å være en bunnsolid konstruksjon. Bedre å være føre var her. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 (redigert) Det blir nok kanskje til at jeg plukker med meg en propell når jeg stikker på eurofritid og henter ny sink.. og så får jeg fikset den gamle utpå høsten en gang.. Jeg heller vel egentlig litt til å støtte oppunder førevar prinsippet.. Takker for bidrag, gutter Redigert 28.Juni.2005 av jumbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.