Jump to content

Solcellepanel, eller vindgenerator?

Artekno

Recommended Posts

Jeg trenger lading, under seil og under landligge i uthavner. Jeg har dessuten ikke strøm på brygga jeg leier, så eneste lading nå er under motorgange og en sjelden gang i havner. Det holder nesten, men ikke helt...

Båten er en seilbåt med smal hekk. Det er trangt, men jeg kan få plass til en stang med enten vindmølle, eller et inntil 100w solcellepanel. Uansett blir det en ganske dominerende installasjon der bak.

Ser definitivt flest tilsvarende båter med solcellepanel, men de fleste et mindre panel. 

Det som drar strøm ombord er instrumenter, stereo og kjøleboksen. Mer fancy er det ikke. Batteribank er 280Ah bly, som sikkert kan oppgraderes til noe nyere, etterhvert.

Hvilke erfaringer har dere med vindgenerator vs solcellepanel til lading i seilbåt?

IMG_2666.JPG

Redigert av Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Guest Avmønstret#

Er en her inne som har god erfaring med å ha hengene semiflexible vertikalt på rekka. Da vil de fungere som le- trekk i samme slengen og du får plass til to panel. 

Sist jeg sjekket e-bay så fant jeg vel ut at en får 2x100 semiflex hjem på døra for under 3000,- ink det meste. Har blitt billig.

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Er en her inne som har god erfaring med å ha hengene semiflexible vertikalt på rekka. Da vil de fungere som le- trekk i samme slengen og du får plass til to panel. 

Sist jeg sjekket e-bay så fant jeg vel ut at en får 2x100 semiflex hjem på døra for under 3000,- ink det meste. Har blitt billig.

Jeg har 100w semiflexibelt solcellepanel hengende på rekka, og er godt fornøyd. Kjøpte regulator med 2 innganger og kapasitet nok til å utvide med flere panel, men 100w dekker mitt behov tilstrekkelig (har 100amp dynamo i tillegg).

Å ligge en eneste vindfull natt i nærhetten av gåt med vindgenerator er nok til at jeg vet at det ikke kommer ombord hos meg. Kan godt være at det virker, men det lager lyd også.

img_1581.jpg

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik - ser det bra ut med holdbarheita på panelet? Vil tru det blir litt belastning på maljer? Har du det oppe heile året?

Vurderer samme løysing som deg. Eit problem med Bavaria er fotlista, som det ikkje er hol i. Må tenke ut noko som er stabilt nok som festepunkt nede. Har du forresten mange maljer nede?

53 minutes ago, sunnmøre said:

Erik - ser det bra ut med holdbarheita på panelet? Vil tru det blir litt belastning på maljer? Har du det oppe heile året?

Vurderer samme løysing som deg. Eit problem med Bavaria er fotlista, som det ikkje er hol i. Må tenke ut noko som er stabilt nok som festepunkt nede. Har du forresten mange maljer nede?

Har også en Bavaria. Boret 6mm hull I " fotlista " hvor maljen star. Har 4 maljer på panelet som er drøye meteren langt. Dette er er stabilt og ingen problem.

Trådstarter sier at han har NESTEN nok strøm. Slik hadde jeg det også før. Da hadde jeg 110 ah x 2. Jeg satt inn et til på 110 ah, og vipps så går jeg aldri tom for strøm. Dette er en enkel og billig løsning, men jeg ser jo helt klart fordelen med å kunne lade når du ligger i hjemmehavn. Og der er jo solcelle perfekt når du ikke har strøm på brygga.

Henger panelene på rekka fast og kablingen inn i båten er også fast eller har dere en form for hurtigkobling på dette?

Jeg har 1x100w og hadde plan om å lage en hurtigkobling så jeg enkelt kan montere/demontere, men sliter med å finne en kontakt som takler 6mm2 kabler.. 

Jeg betalte 1200,- eksl mva for mitt semi-flex 100w på ebay.

Sikkert ikke av grommeste sort men ser det lader 0.11kwh til 0.30kwh alt etter om det er overskyet eller sol når det ligger flatt på dekk. 

Glemte å si, har ikke hatt landstrømmen koblet til siden dette ble montert,  selv om jeg nå har flyttet til en havn som har strøm. Skuta er alltid fulladet når jeg kommer, og vi pleier å sette på kjøleskapet kvelden i forveien for å gjøre klar for helg/tur.

Selv etter heftig varmeaparat bruk om kveld pleier vi å våkne med fulle batterier på denne årstiden (gjelder å ikke stå opp for tidlig :wink:)

Holdbarheten er langt over forventet. Det er ganske myk plastikk i kjernen på disse, så jeg hadde ikke ventet at det skulle vare så lenge, og hadde tenkt å demontere ved stormvarsel, men nå har det hengt urørt i flere år, gjennom flere stormer hver vinter (og flere kulinger enn man orker telle). Det eneste som har skjedd er at ett par av hyssingene det er festet med (flaggline) har røket i de verste stormene (Var vel Stormen Nina som forårsaket det) .

Jeg poppet inn 3 maljer oppe og 3 nede (hvert hjørne + midten) selv (det var ikke fra før). Jeg trodde disse var messing, men nå er de bortimot rustet vekk, men panelet henger der på trass enda :pray:.

Ang. MOB så er det neppe det hjørnet av båten jeg ville forsøkt reddning på uansett, det er ankerulle og anker der som hadde vært minst like i veien. Og noe særlig verre enn ett rekkenett/rekke trekk er det heller ikke, samt festet med flaggline som kan kappes fort hvis det likevell skulle være behov. Så Mob argumentet kjøper jeg ikke :saint:

1 minute ago, Dreuf said:

Henger panelene på rekka fast og kablingen inn i båten er også fast eller har dere en form for hurtigkobling på dette?

Jeg har 1x100w og hadde plan om å lage en hurtigkobling så jeg enkelt kan montere/demontere, men sliter med å finne en kontakt som takler 6mm2 kabler.. 

Jeg betalte 1200,- eksl mva for mitt semi-flex 100w på ebay.

Sikkert ikke av grommeste sort men ser det lader 0.11kwh til 0.30kwh alt etter om det er overskyet eller sol når det ligger flatt på dekk. 

Mine panel henger fast på rekka og med kabling inn, uten kontakt. Vurderte også kontakt, men de kontaktene som tåler støm på 8 - 10 Amp ble etter mitt syn, for store og klumpete. Benyttet I stedet en diskre dekksgjennomføring I 316. Kommer enkelt til fra innsiden hvor jeg kan koble fra kabel og ta ut kabel, om dette skulle bli nødvendig.

Erik skrev 7 minutes ago:

Ang. MOB så er det neppe det hjørnet av båten jeg ville forsøkt reddning på uansett, det er ankerulle og anker der som hadde vært minst like i veien. Og noe særlig verre enn ett rekkenett/rekke trekk er det heller ikke, samt festet med flaggline som kan kappes fort hvis det likevell skulle være behov. Så Mob argumentet kjøper jeg ikke :saint:

Da lurer jeg på hvor du vil ta ombord en MOB. Du kan jo prøve å hive kjærringa overbord i skikkelig grov sjø langt til havs, og jage henne bak til stigen på hekken.

-Så snakkes vi?...  :lol:

Det er nettopp på siden du må heise henne opp, og bruke båten som le mot sjøen. Kapper underste vaier i rekka (tau inn mot feste i pushpit. Dess mer stæsj du har på rekka, dess lengre tid bruker du å kappe det løs (og miste overbord...). Det er grunnen til at jeg ikke ønsker fastmonterte solcellepaneler på rekka ved cockpit.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Artekno skrev 24 minutes ago:

Da lurer jeg på hvor du vil ta ombord en MOB. Du kan jo prøve å hive kjærringa overbord i skikkelig grov sjø langt til havs, og jage henne bak til stigen på hekken.

-Så snakkes vi?...  :lol:

Det er nettopp på siden du må heise henne opp, og bruke båten som le mot sjøen. Kapper underste vaier i rekka (tau inn mot feste i pushpit. Dess mer stæsj du har på rekka, dess lengre tid bruker du å kappe det løs (og miste overbord...). Det er grunnen til at jeg ikke ønsker fastmonterte solcellepaneler på rekka ved cockpit.

Tror nok jeg bruker lengre tid på å kappe wiren enn flagglina som holder panelet, og det er uansett festet i wiren, så går wiren, så går panelet også, uansett.

I slike forhold som du nevner bruker vi sikkerhetsline, og det er jeg som manøvrerer, så blir noen mot formodning dratt overbord så er det nok meg. Ser ikke for meg at hun hverken greier å kappe wiren eller løfte meg opp med bommen, så jeg tror ikke du skal sitte oppe og vente på å få snakke med meg om noe slikt inntreffer :pray:.

Men andre står så klart fritt til å vurdere andreledes, og oppsøker kanskje slike forhold oftere (og tilogmed frivillig), enn oss.

Redigert av Erik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...