dennrick
Det later ihvertfall til at TS sitt opprinnelige spørsmål er besvart? Så jeg håper det er greit å få låne tråden til et par spørsmål til gitt svarene fra gutta over her på avsporingen jeg introduserte Her indikeres det vel at det kan være greit å kjøre litt aggressivt med inverter. Over en viss tid.
Jeg har to stk Solar AGM 350 til forbruk (12V system, så 700Ah) , og har observert at min 750W VVB trekker omkring 60-70A via min BMV-600 fra Victron. Jeg skal sjekke dette nærmere (Slå av alt annet). Grunnen til at jeg gleder meg litt ekstra til helgen er muligheter for litt sol og å få sjekket hva den nye 300W solcellepanel "kraftverket" kan levere av lading med VIctron sin 30A regulator.
Dog har jeg sett på ulike tråder at "hard inverterbruk kan knekke batteriene". Stemmer det? Poenget til Vanntro er godt ift å glemme at den står på, men her må jeg jo være litt "på" for å unngå akkurat det.
Det jeg lurer på med min Victron Phoneix Inverter på 2kW er vel ("litt" satt på spissen): Hva vil skje dersom jeg spør Inverteren om å levere 2 kW (mulig det er 1.6 v/kontinuerlig bruk) inntil jeg har tappet ned batteribanken med 350 Ah? Blir det ikke riktig da at jeg isåfall vil be batteriene om å levere 166A og dermed får dette unnagjort på et par timer?
Gitt at overfornevnte eksempel er satt på spissen, så er det siste spørsmålet hvor langt pendelen eventuelt bør svinges tilbake slik at man kommer innenfor forsvarlig bruk (strømuttak/belastning) av batterier/inverter - og - slik at batteriene ikke får varige men?