VannTro
@dennrick Det første jeg kunne tenke med å bemerke er at de batteriene dine ikke er på 350 amp. Da du nevnte prisen på disse batteriene i solcelletråden sjekket jeg litt på teknisk spec. Alle batterier jeg har vært borti oppgir amper-timer som kapasitet ved 20 timer(testen er en standard som rett og slett kalles "20 hour capasity check Ce") For dine batterier finner jeg ingen 20 timers belastning oppgitt, men 350 amp er oppgitt som "typisk kapasitet i solcelleanlegg ved 100 timer belastning".
Dette med forskjellig kapasitet ved forskjellig belastning er fordi en slik kurve ikke er lineær. Jeg husker ikke hva denne pokkers "loven" heter, men kanskje @Lars H. følger med, så er jeg sikker på at han husker navnet på den.
Jeg ser at batteriet ditt er oppgitt til 250 ampere ved 10 timers belastning, altså ved en belastning på 25 ampere pr. time. Jeg har derfor tenke meg at tallet for 20 timers belastning kunne være noe slikt som 300 amp.
Jeg skriver dette av to grunner. For det første bør du justere BMV batterimåleren din ned til 600 amp. om den i dag står på 700 amp. For det andre bør du tenke på at om du belaster banken med 70 ampere vil den IKKE ha kapasitet til dette i 8,57 timer x 70 amp = 600 amp. fordi kapasiteten er regnet ved lavere belastning. Altså, jo høyere belastning du utsetter banken for jo mer faller kapasiteten på batteriet.
Så, anbefalingen min er: Juster ned BMV til 600 amp. og følg med den gjenstående kapasitet i %. Slipp deg aldri under 50% rest.
PS !
Dette med totalt antall utladninger er heller ikke noe lineære greier. En syklus regnes som ned til 50% og opp til 100% 2 ganger. Slipper du deg bare ned til 70% mener jeg du kan regne 4 oppladninger for en syklus.
For åpne bly batterier regnes 250 sykluser
For AGM 450-500 sykluser
For GEL 600-650 sykluser