Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Flott!

 

når du først er i gang med dette, så kommer noen tips til. Mange av disse er tips jeg selv har fått fra erfarne folk i tråden om optimal langturbåt. ?

 

Ankeret du har nå sitter som f.....  og det belaster resten av lenken opp til båten mer enn andre anker :-) 

 

Anbefaler deg å sette en lyresjakkel mellom anker og svivel. Da tar du bort mye av de sideveis kreftene som kan knekke en svivel. 

Her er info fra de som har lagd svivelene jeg har:

https://www.kong.it/media/Component/CatalogProduct/p622-swivel-anchor-connector/attachments/I_KONG_SWIVEL_ANCHOR_CONNECTOR.pdf

 

IMG_0026.JPG.d49c0e05ebd72e97bcfd3d7d05241ce8.JPG

 

 

 

Vet du bruddstyrken på svivelen?  Jeg har Kong svivel med workload 2000kg. Den har bruddstyrke på 5000kg. Kjettingen min har bruddstyrke ca 7 tonn. Og lyresjakkelen er Wichard 12 mm med workload 2080kg og bruddstyrke 6000 kg

Dette er til 43 fots båt på 13-14 tonn fullasta. Ankeret er 33 kgs Vulcan. Det er mye mer enn du trenger, men du ser hvordan kjeden fra anker til vinsj er bygget opp. Et svakt ledd, og kjeden ryker :-)  gjerne den dagen man ikke vil at det ryker. 

 

Her er eksempel på tau til å avlaste vinsjen og feste kjetting i kryssholt

IMG_0324.JPG.56362eeab50d7b78ab6dd2634a7c536a.JPG

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Flott!

 

når du først er i gang med dette, så kommer noen tips til. Mange av disse er tips jeg selv har fått fra erfarne folk i tråden om optimal langturbåt. ?

 

Ankeret du har nå sitter som f.....  og det belaster resten av lenken opp til båten mer enn andre anker :-) 

 

Anbefaler deg å sette en lyresjakkel mellom anker og svivel. Da tar du bort mye av de sideveis kreftene som kan knekke en svivel. 

Her er info fra de som har lagd svivelene jeg har:

https://www.kong.it/media/Component/CatalogProduct/p622-swivel-anchor-connector/attachments/I_KONG_SWIVEL_ANCHOR_CONNECTOR.pdf

 

IMG_0026.JPG.d49c0e05ebd72e97bcfd3d7d05241ce8.JPG

 

 

 

Vet du bruddstyrken på svivelen?  Jeg har Kong svivel med workload 2000kg. Den har bruddstyrke på 5000kg. Kjettingen min har bruddstyrke ca 7 tonn. Og lyresjakkelen er Wichard 12 mm med workload 2080kg og bruddstyrke 6000 kg

Dette er til 43 fots båt på 13-14 tonn fullasta. Ankeret er 33 kgs Vulcan. Det er mye mer enn du trenger, men du ser hvordan kjeden fra anker til vinsj er bygget opp. Et svakt ledd, og kjeden ryker :-)  gjerne den dagen man ikke vil at det ryker. 

 

Her er eksempel på tau til å avlaste vinsjen og feste kjetting i kryssholt

IMG_0324.JPG.56362eeab50d7b78ab6dd2634a7c536a.JPG

 

IMG_0121.JPG

Bitteliten

Bitteliten

Flott!

 

når du først er i gang med dette, så kommer noen tips til. Mange av disse er tips jeg selv har fått fra erfarne folk i tråden om optimal langturbåt. ?

 

Ankeret du har nå sitter som f.....  og det belaster resten av lenken opp til båten mer enn andre anker :-) 

 

Anbefaler deg å sette en lyresjakkel mellom anker og svivel. Da tar du bort mye av de sideveis kreftene som kan knekke en svivel. 

Her er info fra de som har lagd svivelene jeg har:

https://www.kong.it/media/Component/CatalogProduct/p622-swivel-anchor-connector/attachments/I_KONG_SWIVEL_ANCHOR_CONNECTOR.pdf

 

 

 

 

 

Vet du bruddstyrken på svivelen?  Jeg har Kong svivel med workload 2000kg. Den har bruddstyrke på 5000kg. Kjettingen min har bruddstyrke ca 7 tonn. Og lyresjakkelen er Wichard 12 mm med workload 2080kg og bruddstyrke 6000 kg

Dette er til 43 fots båt på 13-14 tonn fullasta. Ankeret er 33 kgs Vulcan. Det er mye mer enn du trenger, men du ser hvordan kjeden fra anker til vinsj er bygget opp. Et svakt ledd, og kjeden ryker :-)  gjerne den dagen man ikke vil at det ryker. 

 

Her er eksempel på tau til å avlaste vinsjen og feste kjetting i kryssholt

IMG_0324.JPG.56362eeab50d7b78ab6dd2634a7c536a.JPG

 



×
×
  • Create New...