Jump to content

Anbefaling av mobilt bredbånd hvaler-svenskekysten

MR Swe

Recommended Posts

Telia 4G+ minirouter med 15GB pr. md har jeg aldri hatt problemer med mellom Kragerø og Göteborg. https://nettbutikk.telia.no/mobilt-bredband

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg gidder ikke å ha eget abonnement på routeren. Kjøpte routeren rent uten abo og operatørlås.  

Har Telenor på mobilen med 10 (eller var det 12 GB) og har datatvilling som står i routeren.  

All data går da fra mobilabonnementet.  De få gangene jeg behøver mer GB, kjøper jeg en pakke.  

Om båtens rederinne også gjør det på samme måten så har man da effektivt over 20GB i måneden uten å betale for et ekstra abonnement.  

Blir ikke roaming i utlandet til sommeren heller :thumbsup:

Mvh. SAP

Bidevind skrev On 16.5.2017 at 10.38:

Da kan du ta 7 Gb/mnd og samle opp. Så får du 15 Gb/mnd de 6 aktuelle månedene.

Vis hele sitatet  

Hadde det enda vært så vel. Jeg tenkte også sånn, men det har de sikret mot ved kun å tillate dobbelt datamengde på lager.  maks 7 Gb + 7 Gb på lager. 

Jeg bruker data fra mobilabb. i Norge og 3.se kontant mobil bredband. SEK 299.- for 20 Gb/30dager. Virker i Sverige og Danmark.

I Norge får en ikke mobil kontant bredbånd. Telio hadde det et år, men kutta fort ut. Antagelig for dårlig vintersalg.

MR Swe skrev On 16.5.2017 at 11.06:

Du kan ju dele nettet via tab/ipad/mobilen så hvorfor skaø man da ha router?

Vis hele sitatet  

Flere grunner, bl.a:  

-Vil ha værstasjoner, ip kameraer etc på nett når vi ikke bruker båten. 

- Samme som over, men når vi bruker båten men ikke nødvendigvis er ombord. 

- på iPhone må man åpne en innstilling hver gang man skal koble til noe annet om man har vært frakoblet. 

-bruker mer strøm på telefonen. Batteriet varer kortere

-bedre WiFi rekkevidde. 

Etc

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#
  sap_2000 skrev On 16.5.2017 at 16.00:

- på iPhone må man åpne en innstilling hver gang man skal koble til noe annet om man har vært frakoblet. 

Vis hele sitatet  

På Androide dingser setter jeg opp det trådløse nettverket i båten identisk med det hjemme så alt av pc, brett, telefoner osv kobler seg opp automatisk i båten. 

Jeg tipper det vil gå greit med iDingser også for kona og guttungen bruker det uten å si noe... og jeg har også en iPad som ikke klager. 

Lager trådløs-sone med telefon eller brett, hadde problem med dekning en gang i 2014 i en uthavn på sørlandet. Men løste det ved å ha telefonen som delte wifi i en pose og heiste opp i masta ;-)

Vet mange som bruker iPhone og slikt til å dele Internett og har gjort det mye selv. Men synes det er mye knot med det. Du får en bedre antenne i en egen router samt at mulighetene er større for vidre utbygging. Jeg har Raymarine med begge nettverkene i gang, og holder på å blir gal all denne switchingen mellom nettene. Et nett for å så plotter på iPad, et nett for å oppgradere kartene og midt i det hele skal ungene låne telefonen eller telefonen ringer...

Pinkvin skrev On 16.5.2017 at 16.09:

På Androide dingser setter jeg opp det trådløse nettverket i båten identisk med det hjemme så alt av pc, brett, telefoner osv kobler seg opp automatisk i båten. 

Jeg tipper det vil gå greit med iDingser også for kona og guttungen bruker det uten å si noe... og jeg har også en iPad som ikke klager. 

Vis hele sitatet  

Det er når I-dingsen skal være den delene enheten man må åpne opp menyen for deling slik at tidligere tilkoblede mottagende enheter kobler seg automatisk på.  Blir tungvint hver gang jeg eller noen av de mottagende dingsene har vært utenfor rekkevidde.  Sikkert noe sikkerhetsgreier som ligger til grunn.  

Uansett vil jeg ha nett i båten selv om jeg ikke er ombord, så da er router med datatvilling (39,- i mnd om jeg husker rett) det beste valget for meg.  

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#
  sap_2000 skrev On 16.5.2017 at 16.56:

Det er når I-dingsen skal være den delene enheten man må åpne opp menyen for deling slik at tidligere tilkoblede mottagende enheter kobler seg automatisk på.  Blir tungvint hver gang jeg eller noen av de mottagende dingsene har vært utenfor rekkevidde.  Sikkert noe sikkerhetsgreier som ligger til grunn.  

Vis hele sitatet  

Ah, da skjønner jeg, og når du sier det så prøvde jeg vel å snylte litt på kona sitt jobb abo ved å dele fra iPaden hennes en gang og måtte "godkjenne" enheter som du nevner. 

Men motsatt går fint, å la androide dele til iDings :-) 

--

Ja en har ulike behov. Vurderte en stund å montere opp en pensjonert androide med tvillingsim som fast router i båten. Er jo bare å koble den til lading, men som du sier så har den ikke mulighet for ekstern antenne. Og vi har strengt tatt ikke behovet heller, så det får bli med tankene foreløpig. 

--

Lurer på om iDingser uten gps går seg vill når jeg setter opp wifisoner som identiske men på ulike plasser? Eller går de på ip-nummer eller noe?

Er også svært fornøyd med Telenor sin ruter som kan brukes på både 220/12V. Det blir en permanent løsning. Greit å slippe å dele internett via telefon/Ipad, selv om det også funker greit. Har også en løsning med ett abn på mobiltlf, med tvillingkort i ruteren.

(Nevnte det i en annen tråd, men vær obs dersom du setter inn Smarboks 2 fra Riks TV og kobler den til ruteren for å oppdateren software. Få den av nettet etter det. Noen av kanalene til Riks Tv er nemnlig strømmekanaler. Fra 6.-7.05 fikk jeg brukt opp 15GB. So av TVen, men ikke boksen som strømmet Disneychannel)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

sap_2000 skrev On 16.5.2017 at 11.00:

Jeg gidder ikke å ha eget abonnement på routeren. Kjøpte routeren rent uten abo og operatørlås.  

Har Telenor på mobilen med 10 (eller var det 12 GB) og har datatvilling som står i routeren.  

All data går da fra mobilabonnementet.  De få gangene jeg behøver mer GB, kjøper jeg en pakke.  

Om båtens rederinne også gjør det på samme måten så har man da effektivt over 20GB i måneden uten å betale for et ekstra abonnement.  

Blir ikke roaming i utlandet til sommeren heller :thumbsup:

Vis hele sitatet  

Hello.no,  bruker telenor nett, og har roam like home fra.  mai i år! Du arver og ubrukt GB til neste måned!

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...