Tobias.j.s Startet 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2017 hei, Jeg har akkurat fått meg ny motor, en suzuki 9,9 med leanburn kontroll og EFI. Jeg lurer på om hvordan man kan trimme denne opp til 15 eller i så fall 20? Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Selina Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Fra 9,9 til 15 skifter du bare restrictoren på luftfiltersiden av innsprøytningen, alternativt kan du bore ut hullet som motoren "puster" gjennom. Både 9,9, 15 og 20 hester har samme motor på 327cm3, men skal du opp fra 9,9 via 15 til 20 må ecu'en skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 (redigert) For å få 20hk, fjernes den største restrictoren også. Bytte av ecu skal ikke være nødvendig, den hever bare turtallsperre fra 6100 til 6300. På min er retstrictor fjernet helt av verksted da den var ny, de skrev 18hk i papirene. Må bare ha større propell en standar for 9,9 http://www.toppfritid.no/verksted/diverse1/båtmotor-oppgradering-df9-9b-20hk-seal-silencer-13832-89l00-101324-p0000002329 Redigert 17.Mai.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Max turtall 9.9hk er 6000omd. Anbefalt turtall 20hk er 5300-6300omd, så med rett propell kommer du innfor rette turtalls området selv uten å bytte ecu. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Er det ikke bare å fjerne en plombering på forgasseren? God 17. Mai forresten Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Førstefender Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Sjarkmann skrev for 2 timer siden: Er det ikke bare å fjerne en plombering på forgasseren? God 17. Mai forresten Den har ikke forgasser... Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Førstefender skrev 25 minutes ago: Den har ikke forgasser... Ok, beklager min uvitenhet . Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Sir.Robin Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Jeg har just gjort dette selv på en nyinnkjøpt DF9.9BS (sport) :) Vil bare legge til at turtallsperren slår inn på 5700rpm på DF9.9B. DF15A har sperre på 6000. Det står i spec og jeg har verifisert med tachometer. Videre opplyser leverandøren at om du skal opp på 20 må du sørge for at ECU blir byttet fordi du ellers i verste fall kan skjære motor. Dette hadde dem hvistnok fått beskjed om fra importøren. Dette gjelder ikke om du bare går opp til 15 og jeg har heller ikke klart å finne ut om påstanden er korrekt. Forøvrig veldig stor forskjell på motoren fra 9.9 til 15. 9" propellen som står på ble litt liten og nå lurer jeg på om jeg skal bytte til 10" eller 11". På min båt fikk jeg med 9.9, 5300rpm (ca 19 knop) med meg og 9 åringen ombord. Med mamma og to barn, 4500-4600 (ca 9 knop). Etter konvertering går den med fullastet båt rimelig kjapt opp i turtallsperren. Holder jeg gasspådraget på ca 75-80% ligger den da på 5500-5600. :) Sitér dette innlegget Link to post
Magnus. Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Alfa Selina skrev On 16.5.2017 at 20.07: Fra 9,9 til 15 skifter du bare restrictoren på luftfiltersiden av innsprøytningen, alternativt kan du bore ut hullet som motoren "puster" gjennom. Både 9,9, 15 og 20 hester har samme motor på 327cm3, men skal du opp fra 9,9 via 15 til 20 må ecu'en skiftes. Hvordan fjerner man det svarte dekselet/boksen som skjuler restrictoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.