Jump to content

Feste av landgang i fjell/berggrunn

Rydningen

Recommended Posts

Hei,

skal lage en landgang av tre på ca. 4x1.20m, og lurer på hvordan jeg skal feste denne i fjell/berggrunn, (se vedlagt illustrasjon). Noen har foreslått å bore i fjellet og bruke bolter og sjakler. Noen som har erfaringer med denne metoden, evt. kan forklare hvordan jeg gjør det og hva jeg trenger av utstyr, minimumsstr bolt/sjakler osv.? Tar selvfølgelig imot andre forslag. 

Takker for svar.

Skjermbilde 2017-05-16 kl. 18.10.43.png

Hvis det er egen eiendom, da ville jeg ha boret ned en galvanisert ekspansjonsbolt av litt grov dimensjon, f.eks 20 mm og festet landgangen i den, omtrent slik som du selv har skissert.

Og jeg ville ikke ha spurt et eneste menneske, ikke hverken jurister eller byråkrater ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er på egen tomt ja. 
Jernkjøl: Bør jeg bore ned sånn at det er 90 grader, forhold øyebolt - landgang, eller er dette ett fett? Hvilke festeanordning ville du brukt helt spesifikt på landgangen? Trenger dette inn med teskje. 
Jeg skal nok ikke ha plate på landdelen, dette var bare noe jeg tok med når jeg tegnet. 

Forslaget fra Storegut er bra. Hvis boltene er høye og brygga landgangen henger i noen kjettingledd har du god bevegelighet sideveis når flytebrygga beveger på seg enten sideveis eller opp i den ene siden pga bølger. Uten denne bevegeligheten blir det store krefter fra en fire meter lang landgang når den beveges sideveis på tuppen.

I tillegg til skissen må du da ha en lekt oppå brygga på hver side av landgangen for å holde landgangen i senter av brygga.

Mons

mons skrev 28 minutes ago:

I tillegg til skissen må du da ha en lekt oppå brygga på hver side av landgangen for å holde landgangen i senter av brygga.

her så er det flere brygger hvor det er skrudd 2 solide L profiler i PE plast , som sørger for at landgangen holder seg der den skal uten for mye friksjon

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Her ville jeg brukt en m20 gjengestang med ringmutter. Fest gjengestangen med kjemisk innfesting. Husk å blås hullet rent for støv før du fyller med masse. Ved bruk av kjemisk innfesting slipper du tenke på eventuelle sprekker nedover i fjellet som svekker uttrekket av en ekspansjonsbolt. Kjemisk innfesting kombinert med en A4 gjengestang er dessuten den billigste måten. Billigst og best??

^ høres ut som teknikken som brukes ved hengbolting for fjell / tunnellsikring..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, det er det. Det er også et meget godt produkt der kvaliteten i emnet du fester i er x. Kjemisk innfesting er en "død" innfesting som ikke påvirker materialet. De fleste kjemiske innfestinger har en ETA med en DOP bak seg, så her er det bare å velge en med høy uttrekk. Det svakeste punktet vil nok være 316 stålet i en A4 gjengestang, men til denne oppgaven er det nok ikke dumt at stålet "flexer" litt

Finn en vinylester-variant så er de gode som gull. Tools for eksempel, selger et Soudal produkt som heter Soudafix VE 400-SF. Denne kan du bruke vanlig fugemasse-pistol på. ETA ligger på hjemmesiden deres under fanen PROFF og så Lim. Der leser du deg opp på alt vedrørende bruken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis du borer hullene ned 15 cm i fjellet trenger du ikke sette fast gjengestagene. Alle kreftene vil gå vinkelrett  eller nedover på hullet/ gjengestaget. Trenger bare limes hvis det er aktuelt at bølger kan løfte den innerste enden på landgangen.

Mons

Siden jeg ikke vet hvor i Norge du skal sette opp landgangen.... så tar jeg med noen faktorer fra sør/østlandet (som jeg kjenner til)

• kombinasjonen is og vind skaper enorme krefter. Min mening er stikk motsatt av mons. Du må sette fast landgangen.
  • ville brukt en M20/M24 gjengestang og gysing/kjemisk ankring.
  • gjerne med foring i hullet du trer over stanga
  • ville også montert en hettemutter på toppen for å minimere snubblefare og satt denne fast med skruesikring (Loctite)  

Dette er på Bømlo, Hordaland. Kommer nok til å lime fast gjengestangen, for å være sikker, selv om jeg forstår "fysikk-aspektet" med å la være å feste det også. Vil tro M20 skal holde plenty, sammen med en ringmutter. Bruker enten AT-HP injeksjonslim, eller soudafix alt ettersom hva jeg får tak i. 

Så gjelder det bare å få tak i noe skikkelig utstyr til å bore med, regner med cocraften fra clas ohlson ikke strekker til. Her er vell cramo etc. aktuelle. 

Fordelen med AT-HP er at fukt under herdeprossesen ikke spiller noen rolle. Ved 20grader er massen tørr iløpet av 30 minutter. Ellers mener jeg monteringsanvisningen til overnevnte firma er noe missvisende. Her er det bolten som bestemmer kantavstanden. Denne avstanden kan variere fra produsent til produsent. Men som sagt, med kjemisk vil det ikke være fare for krakelering ved montering. 

Rydningen skrev for 5 timer siden:

Dette er på Bømlo, Hordaland. Kommer nok til å lime fast gjengestangen, for å være sikker, selv om jeg forstår "fysikk-aspektet" med å la være å feste det også. Vil tro M20 skal holde plenty, sammen med en ringmutter. Bruker enten AT-HP injeksjonslim, eller soudafix alt ettersom hva jeg får tak i. 

Så gjelder det bare å få tak i noe skikkelig utstyr til å bore med, regner med cocraften fra clas ohlson ikke strekker til. Her er vell cramo etc. aktuelle. 

En SDS + maskin holder akkurat men vil anbefale SDS Max om du har tilgang 22 eller 24 mm bor fra Biltema eller Jula koster ca 150 og er like gode som de dyre. Ikke bruk 4 skjær i fjell, de knuses i senter. Har erfaring fra ca 600 hull i fjell til fjell-kiler... bygger brygge :-)

Hei

Landgangen til den eine flytebrygga vår kviler direkte på svabergent.

Den er festa med to tau, som er eit par meter lange, og går 45 grader til kva si sida.

Taua er festa til to armeringsgjern som er støypt eller gysa fast i borehol i svaberget.

Brygga var der når me kjøpte staden, men har sikkert vore slik i 15 år.

Opplegget funkar heilt fint. Dette er i ein svært skjerma våg i Bømlafjorden.

Landgangen er smal, truleg 80 cm, og det har hendt eit par gangar at vinden har velta landgangen. Dette har ikkje vore noko stort problem.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...