Skilso 750 Startet 16.Mai.2017 Del på Facebook Startet 16.Mai.2017 Hei, Trenger tips og råd til følgende problemstilling. I forbindelse med demontering av varmeveksler (bytte av eksospakning) oppdaget jeg olje i ferskvanns kjølekretsen på min Yanmar 4LH-HTE. Kjølevannet virket noe mørkt ved avtapping, men antagelsene ble tydligere når "rørkjøleren" ble trekt ut av vameveksler/manifold huset hvor det var tydelig ansamling av olje på ferskvannsiden. Noen her som har erfaringer med hva dette kan være? Tips og råd for videre feilsøking mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Er du sikker på at det ikke er eksos som har samlet seg, det er skjeldent at pakninger på den siden ryker det er mere vanlig at de ryker på kompresjonssiden og at eksosen går i vannet men det kan sees hvis du passer på og ha ferskvannsbeholderen helt full og starte motoren og se om det bobler der hvis det gjør det er det stor fare for at kompresjonen går i vannet og toppakningen må sjekkes. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Gudrun Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 (redigert) Denne type motor har vært i handelen i mange år så ville først ha fått bekreftet det virkelig er olje du har funnet. I en slik kjølevannskrets skjer det mye når årene går. For alt du vet kan f.eks motoren ha stått uten frostvæske en kort tid og det hjelper ikke på utseende. Har selv tappet ned kjølevann på motorer hvor det forekom ureinheter uten at det var noen som helst lekkasje. På større motorer med ekstern kjøler fant vi som oftest et godt belegg på kjølerørene uten det var lekkasje. Har det for eksempel vært brukt en form for rens av motor/kjølerne kan det være årsaken da det er vanskelig å få skylt hele systemet skikkelig reint etterpå. Olje vil som oftest flyte opp og samles, ja gjerne i ekspansjonstanken på toppen. Så ville forsøkt å fått analysert det du har funnet før jeg ville gjort noe annet. Du kan f.eks ta en primitiv test mens du venter på å finne en løsning: Legg noe av dette belegget du har funnet slik at det kan tørke. Er det olje vil det ikke tørke opp. Ok, den testen er ganske grov, men gir deg en indikasjon. Redigert 17.Mai.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Kjør en runde med systemrens+ noen skyllinger med rent vann+ ny rød glykol og vann og sjekk status etter en stund. Mye slim og oksidering i vannet hvis det ikke er renset på mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Skilso 750 Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Takker for svar så langt.. Da prøver jeg nok å montere sammen igjen med påfølgende rens/skylling. Lurte også på om jeg burde trykkteste varmeveksler hus før jeg monterer tilbake? Og i så tilfelle er det da best å gjøre det med "rørkjøler" innmontert? tenker da å trykksette inn ved påfyllingsdelen (ferskvann) mener jeg leste et sted at den kunne trykktestes med 2 bar? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Kjenner ikke din motor. Men skal du trykkteste med vann eller luft ? Tipper det står på lokket hva fjæra gir seg på. Bør vel bytte pakninger og o-ringer. Min erfaring er at Yanmar er skuddsikre motorer. En kar fra Universal diesel sa at min 4JH-TE aldri gikk i stykker, men at de ble skrudd istykker. Pass hvertfall på at du kjører systemet tomt for luftlommer før du tester med vann. Lykke til(personlig hadde jeg ikke trykk testet før jeg misstenkte lekkasje) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.