Kjeøybuen Startet 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2017 (redigert) Hei. Er det noen eiere eller tidligere eiere av NB740 som har vært plaget med sjøvann i rommet i dårlig vær? Jeg har en NB 740 som jeg er blitt plaget med vann i rommet, spesielt fremre del på bb side. Det resulterer i at dynamo vifte suger vannet opp og fordeler det i hele motor rommet men også at det går ut over dynamo til slutt slik at den ryker. Redigert 17.Mai.2017 av Kjeøybuen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storegut Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 En grundig runde med vannslange/høytrykkspyler vil sikkert kunne avsløre lekkasjestedet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Vet enkelte NB`er, nye som gamle, får vann inn igjennom luftinntakene på skutesiden ved tung sjø.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeøybuen Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Ja det er det jeg også er kommet til. Dårlig konstruksjon. Kan jo bare være tenkt brukt i smult farvann. Står ikke i stil til hva båten ellers tåler. Har startet ombygging av luftinntak slik at jeg får tettet skutsidene. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Ja, det må være en konstruksjons feil, da vannet renner imellom skottene i luftinntaket. Denne "sprekken" må tettes med en duk slik at vannet ikke kommer ned i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Uansett har du vel lensepumper som tar unna før vannet når dynamoen? Eller kommer det så mye vann at pumpene ikke greier å ta unna? I så tilfelle er det jo så alvorlig at produsenten av båten burde på banen. Jeg tenker ikke i første omgang på garantiansvar, men ansvar for å varsle og gi råd. Det er vel ikke lenge siden det var en større lystbåt (ikke NB) som gkk ned på grunn av vanninntak gjennom luftåpningene til motorrommet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sebaldus Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 En annen mulig kilde kan være et bitte-lite hull i eksosslangen. Var borti dette og da kom det kun inn vann i litt sjø når det ble "mottrykk" på eksosen. Ingen lekkasje på tomgang og når båten lå i ro. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Disse båtene tar inn vann gjennom luft inntakene kjent sak. Men på den jeg en gang i tiden hadde klarte lensepumpen å holde unna slik at motorrommet ikke ble oversvømt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeøybuen Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Bunnkonstruksjonen innvendig i båten er delt opp i seksjoner. Langsgående bjelker i hele lengden. Har sammenheng med motorfestekondtruksjon. Bb side har tverrbjelker ble annet for bæring av drivstofftank. Inntaksluft kommer inn over og rundt foran tank. I fremre avdeling samler vannet seg og skvulper sidelengs. I motor kassen er der utsparing for slanger etc og der dresser vannet inn og kjølevifta til dynamo lenger det rundt. Det finnes ikke lekkasjer ellers i båten. Alt av slanger er byttet pga alder, t.o.m eksosslange. Luftinntakkonstruksjon er jo slik at det burde ikke gå an å få vann inn. På innsiden av ventilrist er det en boks med flere hull i toppen. Men det er vel slik at ved hard kjøring i grov sjø så legger båten seg så mye nedi at luftbehovet drar inn sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.