Jump to content

NB740, vann i motorrommet i dårlig vær

Kjeøybuen

Recommended Posts

Hei. Er det noen eiere eller tidligere eiere av NB740 som har vært plaget med sjøvann i rommet i dårlig vær? Jeg har en NB 740 som jeg er blitt plaget med vann i rommet, spesielt fremre del på bb side. Det resulterer i at dynamo vifte suger vannet opp og fordeler det i hele motor rommet men også at det går ut over dynamo til slutt slik at den ryker.

Redigert av Kjeøybuen (see edit history)

Uansett har du vel lensepumper som tar unna før vannet når dynamoen?

Eller kommer det så mye vann at pumpene ikke greier å ta unna? I så tilfelle er det jo så alvorlig at produsenten av båten burde på banen. Jeg tenker ikke i første omgang på garantiansvar, men ansvar for å varsle og gi råd.

Det er vel ikke lenge siden det var en større lystbåt (ikke NB) som gkk ned på grunn av vanninntak gjennom luftåpningene til motorrommet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bunnkonstruksjonen innvendig i båten er delt opp i seksjoner. Langsgående bjelker i hele lengden. Har sammenheng med motorfestekondtruksjon. Bb side har tverrbjelker ble annet for bæring av drivstofftank. Inntaksluft kommer inn over og rundt foran tank. I fremre avdeling samler vannet seg og skvulper sidelengs. I motor kassen er der utsparing for slanger etc og der dresser vannet inn og kjølevifta til dynamo lenger det rundt. Det finnes ikke lekkasjer ellers i båten. Alt av slanger er byttet pga alder, t.o.m eksosslange.

Luftinntakkonstruksjon er jo slik at det burde ikke gå an å få vann inn. På innsiden av ventilrist er det en boks med flere hull i toppen. Men det er vel slik at ved hard kjøring i grov sjø så legger båten seg så mye nedi at luftbehovet drar inn sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...