Jump to content

Edit History

nomen

nomen

ynroenn skrev for 4 timer siden:

Men jeg oppfordrer samtidig til at vi "scooterførere" er ansvaret bevisst, og fortsatt tar hensyn og kjører aktsomt - akkurat som når vi kjører båt!

Det er vel nettop dette noe sliter veldig med å få til.

Båtfører, roere, seilere og scooterfører.

 

Det er bare så synd at konsekvensene av å gi f... ,øker i tak  med farten.

Marginene minsker når man har et toppfart på 60 knop og oppnår 40 knops fart på ca 3 sekunder.

DET er hva som skiller vannscooter fra båt, og det er DET som gjør de farligere og ikke kan sammenlignes med andre farkoster.

 

 

For de som liker å dra sammenligningen til landjorda, det  er endel strengere å få lappen på tung motorsykkel enn vanlig, nettop p.g.a det potensialet som finnes i slikt utstyr. 

 

Bare det faktum at man faktisk må ha OPPLÆRING for å kjøre slik sykkel, er jo en viktig forskjell til vannscooter. Den kan jo hvilken som helst 16 åring rase rundt på, bare han har bestått et nettkurs på data'n.

 

På landjorda er samme person begrenset til snaue 50 km/t, bl.a fordi man mener at man ikke er moden nok,eller har utviklet kroppen nok til å kjøre fortere.

 

Forstå det den som kan.....

 

Ps.. At fremmedlegemer i sjøen kan være skadelig og farlig, er noe enhver ansvarlig båtfører må ta inn over seg, og må ta med når man beregner kurs og fart.

Man må tilpasse kurs og fart slik at en plutselig uventet stopp, ikke kan skape en farlig situasjon.

 

40-50 knop i trangt farvann i "alle himmelens retninger",er IKKE å ta høyde for at uventede ting kan skje.

 

Lecakuler som med vilje er lagt ut,er utvilsomt gslskap. Men det er ikke rare taustumpen,eller plastposen som skal til for å stoppe en vannjet, og de vet man aldri hvor er.

 

 

 

nomen

nomen

ynroenn skrev for 3 timer siden:

Men jeg oppfordrer samtidig til at vi "scooterførere" er ansvaret bevisst, og fortsatt tar hensyn og kjører aktsomt - akkurat som når vi kjører båt!

Det er vel nettop dette noe sliter veldig med å få til.

Båtfører, roere, seilere og scooterfører.

 

Det er bare så synd at konsekvensene av å gi f... ,øker i tak  med farten.

Marginene minsker når man har et toppfart på 60 knop og oppnår 40 knops fart på ca 3 sekunder.

DET er hva som skiller vannscooter fra båt, og det er DET som gjør de farligere og ikke kan sammenlignes med andre farkoster.

 

 

For de som liker å dra sammenligningen til landjorda, det  er endel strengere å få lappen på tung motorsykkel enn vanlig, nettop p.g.a det potensialet som finnes i slikt utstyr. 

 

Bare det faktum at man faktisk må ha OPPLÆRING for å kjøre slik sykkel, er jo en viktig forskjell til vannscooter. Den kan jo hvilken som helst 16 åring rase rundt på, bare han har bestått et nettkurs på data'n.

 

På landjorda er samme person begrenset til snaue 50 km/t, bl.a fordi man mener at man ikke er moden nok,eller har utviklet kroppen nok til å kjøre fortere.

 

Forstå det den som kan.....

 

Ps.. At fremmedlegemer i sjøen kan være skadelig og farlig, er noe enhver ansvarlig båtfører må ta inn over seg, og må ta med når man beregner kurs og fart.

Man må tilpasse kurs og fart slik at en plutselig uventet stopp, ikke kan skape en farlig situasjon.

 

40-50 knop i trangt farvann i "alle himmelens retninger",er IKKE å ta høyde for at uventede ting kan skje.

 

 

 



×
×
  • Create New...